Mistrz Programowania 2023 – Regulamin

Regulamin konkursu Mistrz Programowania 2023

Rejestracja w konkursie Mistrz Programowania oznacza automatycznie zgodę na poniższy regulamin.

  1. Jak się zarejestrować w konkursie Mistrz Programowania 2023?
    a. Utwórz konto na platformie szkopuł:
    https://szkopul.edu.pl/register/
    b. Zarejestruj się w konkursie Mistrz Programowania  akceptując wymagane zgody:
    https://szkopul.edu.pl/c/mistrz-programowania-2023/register/
  2. Jakie są najważniejsze strony konkursu Mistrz Programowania 2023?
    Rejestracja: https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023#rejestracja
    Lista wszystkich stron: https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023/#linki
    Strona główna konkursu:
    https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023
    Zadania: https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023#lista-zadan
    Przetwarzanie danych osobowych: https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023-klauzula-informacyjna/
  3. Jaki jest cel konkursu Mistrz Programowanie?
    a. Rozwój umiejętności programistycznych – przez ciekawe zadania, odkrywanie nowych technik, rywalizację
    b. Nauka rozwiązywania problemów przy pomocy komputera – algorytmiki
  4. Jakie umiejętności zdobędę startując w konkursie Mistrz Programowania?
    Konkurs pozwoli uczestnikowi nabrać biegłości programistycznej: pętle, sortowanie, analiza błędów, …
    Konkurs zawiera wiele pułapek programistycznych których zadaniem jest pokazanie ograniczeń języka, nauka debugowania, zrozumienie działania komputera.
    Niezależnie udział w konkursie pozwoli nabyć wiedzę potrzebną do rozwiązywania problemów przy pomocy komputera: sumy prefiksowe, sito Eratostenesa, …
    Konkurs Mistrz Programowania wymaga zrozumienia problemu i przełożenia go na język informatyki, programowania. To nieoceniona umiejętność u każdego pracodawcy!
    Startując w konkursie Mistrz Programowania będziesz mieć mnóstwo pomysłów, inspiracji, motywacji do dalszego programowania!
  5. Jaki jest poziom konkursu Mistrz Programowania?
    Mistrz Programowania zawiera zadania które pozwolą się odnaleźć każdemu:
    * Bardzo proste dla tych którzy zaczynają przygodę:
    – wypisywanie, wczytywanie, obliczenia
    * Programistyczne:
    – celem jest płynne opanowanie posługiwania się tablicami, pętlami, funkcjami, ….
    * Algorytmiczne:
    – rozwiązywanie problemów przy pomocy komputera
    Wszystkie zadania – nawet te najtrudniejsze – mają podzadania które pozwolą każdemu, nawet początkującemu zdobyć punkty i rozwijać się, zrobić kolejny krok w pięknej informatycznej przygodzie!
  6. Gdzie znajdują się konkursowe zadania?
    a. Link do wszystkich zadań w konkursie Mistrz Programowania wraz z możliwością zgłaszania rozwiązań: https://szkopul.edu.pl/c/mistrz-programowania-2023/p/
    Możliwość umieszczenia rozwiązań jest tylko dla zarejestrowanych uczestników.
    b. Publiczna strona z treściami zadań: https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023#lista-zadan
  7. Ile razy mogę wysyłać swoje rozwiązania do zadań konkursowych?
    Limit zgłoszeń rozwiązań wynosi 50 per pojedyncze zadanie konkursowe.
  8. Które zgłoszenie rozwiązania zadania jest brane do rankingu jako ostateczne?
    Konkurs bierze do rankingu to zgłoszenie, które daje uczestnikowi maksymalną liczbę punktów z danego zadania.
  9. Jak punktowane są zadania?
    Za każde zadanie można otrzymać od 0 do 100 punktów.
    Maksymalną liczbę punktów otrzymuje rozwiązanie, które jest poprawne dla pełnego zakresu wartości wejścia, mieści się w limicie czasowym dla pełnej ilości danych wejściowych.
    Zadanie otrzyma częściową ilość punktów, w przypadku gdy działa tylko dla małych wartości wejściowych, czy też mieści się w limicie czasowym dla małej liczby danych wejściowych.
    Większość zadań ma informację dotyczącą punktacji (podzadań) odnośnie wielkości i ilości danych wejściowych.
  10. Czy zadania mogę wysyła przez cały czas trwania konkursu?
    Zadania można wysyłać przez cały czas trwania konkursu.
    Jednak po zakończeniu danej rundy przyznawana ilość punktów stanowi 50% punktacji którą zawodnik by otrzymał w przypadku gdyby rozwiązanie wysłał w ciągu trwania rundy.
    Konkurs bierze do rankingu to zgłoszenie, które daje uczestnikowi maksymalną liczbę punktów ze wszystkich zgłoszeń – zarówno z tych w czasi trwania rundy jak i tych po zakońćzeniu.
  11. Jaki jest czas trwania konkursu Mistrz Programowania?
    Konkurs trwa od 9 stycznia od godziny 0:00 do dnia 20 lutego godziny 23:59:00
    W tym czasie i tylko w tym czasie można wysyłać rozwiązania zadań.
  12. Z ilu rund zadaniowych składa się konkurs?
    Konkurs składa się z nie-punktowanej rundy próbnej oraz 5 punktowanych rund zadaniowych.
    Każda runda jest publikowana co tydzień o godzinie 0:00 w nocy z niedzieli na poniedziałek począwszy od 8/9 stycznia.
    Runda próbna składa się z 2 zadań.
    Każda punktowana runda zadaniowa składa się z 5 zadań.
    Harmonogram:
    Runda Próbna: 09.01.2023 – 15.01.2023
    Runda I: 16.01.2023 – 29.01.2023
    Runda II: 23.01.2023 – 05.02.2023
    Runda III: 30.01.2023 – 12.02.2023
    Runda IV: 06.02.2023 – 19.02.2023
    Runda V: 13.02.2023 – 20.02.2023
  13. Ile punktów można zdobyć z części zadaniowej?
    Z części zadaniowej można zdobyć łącznie od 0 do 2 500 punktów – ze wszystkich 5 rund.
    Z pojedynczej rundy zawierającej 5 zadań można zdobyć łącznie od 0 do 500 punktów.
    Pojedyncze zadanie jest punktowane w skali od 0 do 100 punktów.
  14. Gdzie znajdę bieżące informacje dotyczące konkursu?
    Aktualności związane z treściami zadań / wyjaśnieniem regulaminu:
    https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023#aktualnosci
  15. Gdzie są informacje o aktualnych zadaniach?
    Informacje dotyczące dodawanych zadań będą publikowane na stronie:
    https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023#zadania
    Niezależnie będą się pojawiać zgodnie z harmonogramem na stronie konkursu (dla zarejestrowanych uczestników) wraz z możliwością zgłaszania rozwiązań:
    https://szkopul.edu.pl/c/mistrz-programowania-2023/p/
  16. Kto może brać udział w konkursie?
    W konkursie może wziąć udział każdy – nie ma żadnych ograniczeń.
  17. Czy konkurs jest płatny?
    Konkurs Mistrz Programowania jest całkowicie bezpłatny.
  18. Czy konkurs przyznaje tytuły / nagrody?
    Konkurs Mistrz Programowania przyznaje tytuły oraz wyróżnienia. Do nagród oraz tytułów uprawnione są tylko i wyłącznie osoby które się urodziły 21 lutego 2005 roku lub później. Czyli osoby które w momencie zakończenia konkursu nie ukończyły 18 lat.
  19. Jakie tytuły przyznaje konkursu Mistrz Programowania?
    a. Złote medale
    b. Srebrne medale
    c. Brązowe medale
    d. Tytuły laureata
    e. Wyróżnienia
    Wszyscy zdobywcy tytułów Mistrz Programowania 2023 na żądanie otrzymają elektroniczne dyplomy.
  20. Jakie nagrody mogą otrzymać uczestnicy konkursu?
    Konkurs Mistrz Programowania przyznaje następujące nagrody:
    a. Pierwsze 3 osoby otrzymają książki:
    Myślenie algorytmiczne. Jak rozwiązywać problemy za pomocą algorytmów, autorstwa Daniela Zingaro ufundowane przez wydawnictwo Helion:
    https://helion.pl/ksiazki/myslenie-algorytmiczne-jak-rozwiazywac-problemy-za-pomoca-algorytmow-daniel-zingaro,algwro.htm#format/d
    a. Złoci medaliści otrzymają bluzy z logo Mistrz Programowania
    https://oki-sklep.teetres.com/produkt/30253-19-mistrz-programowania-logo
    b. Spośród złotych i srebrnych medalistów zostanie wybranych 5 osób które otrzymają koszulkę z logo Mistrz Programowania:
    https://oki-sklep.teetres.com/produkt/30253-6-mistrz-programowania-logo
    c. Spośród złotych, srebrnych i brązowych medalistów zostanie wybranych 5 osób które otrzymają kubek z logo Mistrz Programowania:
    https://oki-sklep.teetres.com/produkt/30253-172-mistrz-programowania-logo
    d. Spośród wszystkich medalistów i laureatów zostanie  wybranych 5 osób które otrzymają czapkę z logo Mistrz Programowania:
    https://oki-sklep.teetres.com/produkt/30253-88-mistrz-programowania-logo
    e. Spośród wszystkich medalistów, laureatów i wyróżnionych zostanie wybranych kolejne 5 osób które otrzymają czapkę z logo Mistrz Programowania:
    https://oki-sklep.teetres.com/produkt/30253-88-mistrz-programowania-logo
    Niezależnie organizatorzy zastrzegają sobie prawo do rozszerzenia listy nagrodzonych oraz przyznania nagród specjalnych – na przykład za oryginalne rozwiązanie, pomysł, algorytm, technikę, czy inny aspekt.
  21. Ilu będzie osób którym będą przyznane poszczególne tytuły?
    a. Złote medale – minimum 2 osoby
    b. Srebrne medale – minimum 3% zawodników
    c. Brązowe medale – minimum 6% zawodników
    d. Tytuły laureata – minimum 12% zawodników
    e. Wyróżnienia – minimum 25% zawodników
    Zawodnikiem jest osoba która otrzymała przynajmniej jeden punkt w konkursie.
  22. Kiedy zostaną ogłoszeni zwycięzcy oraz lista osób nagrodzonych konkursu Mistrz Programowania?
    Uroczysta gala wraz z ogłoszeniem oraz wylosowaniem zwycięzców odbędzie się w piątek 24 lutego o godzinie 18:00 na kanale Youtube Olimpijskiego Koła Informatycznego:
    https://www.youtube.com/channel/UCw1Z4iA0T-QNaJ-sEOXeYCw
    Dokładny link zostanie podany na stronie:
    https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023#aktualnosci
  23. W jaki sposób zgłosić się po dyplom / nagrodę?
    Do 15 marca 2022 roku należy wypełnić formularz który będzie udostępniony na stronie
    https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023#aktualnosci
    począwszy od gali finałowej
    Zgłoszenia dotyczące dyplomów / nagród po tym terminie nie będą rozpatrywane.
  24. Czy jest dostępny ranking konkursu Mistrz Programowania?
    Ranking: https://szkopul.edu.pl/c/mistrz-programowania-2023/ranking/
  25. Czy Komitet Główny konkursu może usunąć rozwiązania zadań które otrzymały powyżej 0 punktów?
    Komitet Główny konkursu Mistrz Programowania usunie rozwiązania zadań w dwóch przypadkach:
    a. Uczestnik umieścił rozwiązanie które jest niesamodzielne. Wówczas rozwiązania wszystkich osób które mają niesamodzielny kod zostaną usunięte bez względu na to, kto był autorem rozwiązania.
    b. Rozwiązanie zadania bezpośrednio wypisuje wyniki na podstawie kolejnych informacji z systemu Szkopuł. Wyjaśnienie: System Szkopuł informuje jakie powinna byc prawidłowa odpowiedź dla danego zapytania – publikuje zarówno pytania jak i odpowiedzi. Rozwiązanie które będzie po prostu sprawdzać wejście i wypisywać wyjście zgodnie z oczekiwaniem warunków testowych zostanie usunięte i otrzyma zero punktów.
  26. Czy Komitet Główny konkursu może usunąć uczestnika konkursu?
    Komitet Główny może usunąć z konkursu osoby które złamały niniejszy regulamin, w szczególności punkt dotyczący niesamodzielności rozwiązania czy też wypisawania wyników na podstawie kolejnych informacji z systemu Szkopuł.
  27. W jakich językach można zgłaszać rozwiązania zadań konkursowych?
    Rozwiązania zadań konkursowych można zgłaszać w językach C++ oraz Python.
  28. Czy zadania są w kolejności od najprostszych?
    Numeracja zadań w ramach rundy – od a do e – odzwierciedla subiektywną ocenę trudności zadań organizatora konkursu.
  29. Na czym polega ocenianie zadania.
    Dla danego zadania autor stworzył dwa prawidłowe pliki:
    – wejściowy
    – wyjściowy
    System uruchamia program uczestnika konkursu z plikiem wejściowym i porównuje wynik działania ze wzorcowym plikiem wyjściowym. Jeśli obydwa wyjścia zgadzają się co do pojedynczego znaku oraz program uczestnika konkursu wyrobił się w limicie czasowym, to dany test jest zaliczony.
    Dla każdego zadania jest od 5 do 50 testów, czyli par plików wejście / wyjście – w zależności od stopnia skomplikowania problemu.
    Uczestnik otrzymuje stosowną liczbę punktów w zależności od ilości poprawnych odpowiedzi które mieszczą się w czasie.
  30. Czy każde zadanie ma wzorcowe rozwiązanie
    Tak. Dla każdego z zadań konkursowych istnieją wzorcowe rozwiązania w C++ / Python, które otrzymują 100%
  31. Co to są podzadania?
    Rozpatrzymy przykład zadania “Ale bug!”:
    https://szkopul.edu.pl/problemset/problem/2XhbQErzkAFcmnqKtOLXE1w6/site
    W dolnej części treści zadania jest tabelka “Ocenianie”.
    Każde nasze rozwiązanie (C++ lub Python) jest sprawdzane na wielu testach – plikach wejście/wyjście jak w punkcie powyżej.
    Tabelka na dole strony opisuje procentowy rozkład tych testów.
    Na przykład dla zadanie “Ale bug!” wiemy, że przynajmniej w połowie testów podana na wejściu liczba będzie nie większą niż 10^9. Czyli jeśli damy zbyt mały zakres zmiennej – int zamiast long long – to i tak otrzymamy punkty – minimum 50. Oczywiście jeśli logika programu i odpowiedzi będą prawidłowe.
  32. Czy muszę coś robić w związku z “Podzadaniami”?
    Nie. Nic nie musimy robić.
    Podzadania są tylko informacyjne – ile procentowo jest testów każdego rodzaju.
  33. Mój program w Python nie dostaje 100%. Dlaczego?
    Zwracamy uwagę, że w przypadku Python czas działania programu zależy między innymi od:
    – użytych komend / bibliotek
    – kolejności komend
  34. Mój program w C++ nie dostaje 100%. Dlaczego?
    Przy dużej liczbie danych wejściowych / wyjściowych polecamy używanie linijek przyspieszających: https://youtu.be/aEJZmFVTgfw?t=3655
    Włączają one buforowanie wejścia/wyjścia w C++ co powoduje, że te operacje na dużej ilości danych są szybsze.
  35. Mój program daje poprawne wyniki na moim komputerze. Jednak w systemie sprawdzającym ten sam program daje błędne wyniki.
    Powody mogą być dwa:
    a. Program ma błędy pamięci – na przykład pisze poza przydzielona tablicą.
    b. Błąd związany z przekręceniem int w C++: https://youtu.be/hxWriRiRNcM?t=657
  36. Jak duży może plik źródłowy z kodem programu?
    Limit kodu źródłowego do każdego zadania to 100kB.
  37. Czy organizatorzy konkursu Mistrz Programowania pomagają w znajdowaniu błędów w programach?
    Niestety nie możemy debugowac kodów – to wbrew zasadom konkursowym.
    Aby zrozumieć specyfikę zadań konkursowych proponujemy zrobić zadania z sekcji “Programowanie” na stronie:
    https://oki.org.pl/tutorial/
    Jest tam lista zadań począwszy od najprostszych ze szczegółowymi omówieniami oraz wzorcowymi rozwiązaniami.
  38. Jakie dane uczestników znajdują się w rankingu?
    W rankingu będą publikowane imiona, nazwiska oraz nick uczestników podane w trakcie rejestracji do systemu szkopuł.
    Rejestrując się w konkursie uczestnik zgadza się na publiczną publikację powyższych danych osobowych.
  39. Czy można nie być uwzględnianym w rankingu?
    W rankingu jest automatycznie uwzględniany każdy uczestnik konkursu z łączną niezerową ilością punktów. Nie ma możliwości nie być uwzględnionym w rankingu mając łączną ilość punktów większą od zera.
    Uczestnik, który został uwzględniony w rankingu będzie w nim trwale widoczny. Także po jego zakończeniu czy też po rezygnacji z konkursu / usunięciu konta z systemu szkopuł.
  40. Jak można zrezygnować z konkursu?
    Usunięcie z konkursu jest dostępne pod poniższym linkiem: https://szkopul.edu.pl/c/mistrz-programowania-2023/unregister/
    Druga opcja to wybranie na stronie https://szkopul.edu.pl/c/mistrz-programowania-2023/register/ opcji Wyrejestruj
    Usunięcie z konkursu nie oznacza usunięcia z rankingu. Każdy uczestnik z niezerową liczbą punktów jest trwale umieszczony w rankingu.
  41. Czy konkurs przechowuje dane osobowe?
    Konkurs Mistrz Programowania nie przechowuje żadnych danych osobowych.  Dane osobowe są przechowywane w systemie konkursowym szkopuł przez czas jaki osoba jest zarejestrowana w systemie konkursowym szkopuł.
  42. Czy konkurs Mistrz Programowania ma dostęp do danych osobowych podawanych w systemie szkopuł?
    Konkurs ma dostęp do następujących danych uczestników Mistrza Programowania 2023 znajdujących się w systemie szkopuł: nick, imię, nazwisko, email
  43. Czy konkurs wykorzystuje dane do których ma dostęp w systemie szkopuł?
    Konkurs Mistrz Programowania wykorzystuje dane do których ma dostęp tylko i wyłącznie do następujących celów:
    * publikowanie rankingu
    * wysyłanie maili informujących o nowych zadaniach czy innych istotnych wydarzeniach w ramach konkursu Mistrza Programowania
    * wysłania nagród/dyplomów uczestników
  44. Jak długo przechowywane są dane uczestników konkursu?
    Dane uczestników są przechowywane tak długo jak uczestnik jest zarejestrowany w konkursie Mistrz Programowania 2023, a w przypadku przyznania nagrody, w związku z wymogami finansowo – księgowymi przez okres przewidziany przepisami prawa w tym zakresie.
  45. Jak długo jest widoczny ranking końcowy?
    Ranking końcowy zawierający imię i nazwisko, nick, poszczególne zdobyte punkty będzie widoczny trwale w witrynie: https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023#ranking-koncowy dostępnej po zakonczeniu konkursu.
  46. Czy treści zadań mogą się zmienić w trakcie konkursu?
    Treść zadań pozostanie stała przez cały czas trwania konkursu i nie będzie podlegać jakimkolwiek zmianom. Ewentualna errata czy dodatkowe wyjaśnienia dotyczące zadań będą publikowane na stronie: https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023#aktualnosci
  47. Co może podlegać zmianie w trakcie konkursu?
    W trakcie konkursu mogą się zmienić limity czasowe czy ewentualnie paczki testowe w przypadku gdyby miały błędy. Wszelkie takie zdarzenia będą dokumentowane na stronie: https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023#aktualnosci
  48. Czy poniższy regulamin może ulec zmianie?
    Treść niniejszego dokumentu jest stała w czasie trwania konkursu (9 stycznia – 20 lutego). Ewentualne uszczegółowienia regulaminu czy dodatkowe punkty będą publikowane na stronie https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023#aktualnosci
  49. Czy można składać reklamacje?
    Reklamacje dotyczące jakichkolwiek aspektów konkursu można składać w okresie od 9 stycznia do 21 lutego włącznie, czyli przez czas trwania konkursu oraz w ciągu 1 dnia od zakończenia konkursu. Reklamacje nie są publiczne. Reklamacje należy składać na adres: mistrz-programowania@oki.org.pl
  50. Gdzie można zadawać pytania dotyczące rejestracji?
    Pytania dotyczące rejestracji należy zadawać na adres: mistrz-programowania@oki.org.pl
  51. Gdzie można zadawać pytania dotyczące treści zadań, testów, limitów czasowych, itp. ?
    Strona z możliwością zadawania pytań dla zarejestrowanych uczestników:
    https://szkopul.edu.pl/c/mistrz-programowania-2023/questions/
    Pytania i odpowiedzi są publiczne dostępne dla wszystkich.
  52. Kto jest organizatorem konkursu Mistrz Programowania?
    Organizatorem konkursu jest Fundacja Edukacyjna “Olimpijskie Koło Informatyczne” prowadząca zajęcia online z programowania, algorytmiki, przygotowania do Olimpiad Informatycznych: https://oki.org.pl/ W związku z korzystaniem w trakcie przeprowadzania konkursu z platformy informatycznej do rozwiązywania zadań SZKOPUŁ, współorganizatorem konkursu jest Fundacja Rozwoju Informatyki z siedzibą w Warszawie, przy ul. Topiel 21 lok. 1, wpisaną do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000025627 przez Sąd rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XII Wydział Gospodarczy. Dwa te podmioty stają się Współadministratorami danych osobowych przetwarzanych w ramach konkursu. Strony dokonały stosownych uzgodnień o współadministrowaniu danymi osobowymi, z którym można zapoznać się pod linkiem https://oki.org.pl/mistrz-programowania-2023-klauzula-informacyjna
  53. Kto finansuje konkurs Mistrz Programowania?
    Treści zadań, organizacja, kontakt z uczestnikami to czas woluntariuszy za który serdecznie dziękuję.
    Nagrody są finansowane w 100% przez organizatora  – Olimpijskie Koło Informatyczne.
    Zapraszamy do wspierania inicjatywy:
    https://oki.org.pl/wsparcie/
  54. Kto tworzy jury konkursu Mistrz Programowania?
    W skład jury konkursu Mistrz Programowania wchodzą:
    Mikołaj Bulge, Tomasz Kwiatkowski, Maciej Wiśniewski, Daniel Olkowski
  55. Jakie inne podmioty są zaangażowane w konkurs Mistrz Programowania?
    Konkurs Mistrz Programowania działa na platformie Szkopuł:
    https://szkopul.edu.pl/
    Właściciel platformy Szkopuł ma dostęp do danych osobowych podanych w procesie rejestracji do platformy oraz rejestracji do konkursu Mistrz Programowania

Nie dodano jeszcze komentarza, rozpocznij dyskusję pierwszy.

Dodaj komentarz