Dokąd prowadzi nasza droga?
Zapowiedź OKI 2022/2022
Sieć neuronowa
– twarz która nie istnieje
– tworzą obrazy, teksty, komentarze, obrazy
– tygrysek który zrobił mój uczeń
– w kolejnym roku będziemy generować takie rzeczy
– na kursie programowanie od podstaw lub dedykowanym kursie
– dlaczego niewyraźny obrazek tygrysa? – mała moc w jego komputerze
https://youtu.be/UtChFU2loWk?t=301
Przyszłość jest nasza!
– tworzenie sieci neuronowych nie jest trudne, daje fun, daje możliwości, pomaga
– jeśli kochamy programowanie, rozwiązywanie problemów przy pomocy komputera – zapraszam, wakacje, każda sekunda, sami poszukajmy, odkrywajmy
– od września będziemy się tym zajmować
– przyszłość jest nasza, mierzmy wysoko
https://youtu.be/UtChFU2loWk?t=379
Dlaczego warto rozwiązywać problemy przy pomocy komputera?
Film – lew który tańczy na dachu budynku
https://youtu.be/cAQh5a4uBDw?t=31
Dlaczego jesteśmy potrzebni – latające parasolki, algorytmika, drony – nasza przyszłość:
https://youtu.be/NAPLYSpHlNU?t=39
Roboty autonomiczne:
https://youtu.be/Z6sdLhpdC2s?t=156
Kareta prowadzona przez roboty:
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=173
Bijące serce – rzeczywistość 3D:
https://youtu.be/uCOAsvGsD2k?t=22
oraz
https://youtu.be/9ue1ALMk6aE?t=3
Czy tylko przygotowujemy się do Olimpiady Informatycznej?
Systemy rozmawiające z klientami – nasza przyszłość:
https://youtu.be/kH-_PQyAs9A?t=65
Dokąd prowadzi nasza droga? Co daje Olimpiada?
Pomoc dla osób starszych – choroby, starzenie.
Komputery są wolne, potrzeba naszych pomysłów, Olimpiady.
https://youtu.be/K7fZfJ8nN6A?t=109
Pasja, czas – to na co poświęcamy czas jest dla nas najciemniejsze.
Szacunek dla tych którzy mają ogień, którym się chce!
https://youtu.be/I_Dr_vEnt2A?t=9206
=
Dokąd prowadzi nasza droga – programowanie:
Programowanie to pomaganie! https://youtu.be/fHBNQyMf-Tc?t=13
– medycyna, kosmos
– zarobki
– senior / wnikanie / błędy
– olimpiady
Co możemy robić jako programiści? – tworzyć programy, automatyzować, pomagać, analizować dane:
https://youtu.be/b5qWOUnM-fk?t=07
Pisanie gier czy fajne – opinie uczestników
https://youtu.be/34qu4l2B5dI?t=3633
Jest sens programować!
Pierwsze zajęcia – ile kodu, pomagamy:
https://youtu.be/SfZS7r0ebGQ?t=9
=
Matematyka
Matematyka!
– Jaki jest dla nas wniosek?
– sieci neuronowe to czysta matematyka
– mieliśmy zbiór danych / znaleźliśmy równanie
– idealne połączenie matematyki i informatyki- równanie i znalezienie jego parametrów
– oczywiście wolimy mówić o neuronie / rozpływać się
– ale prawda jest taka, że jest to równanie matematyczne
https://youtu.be/UtChFU2loWk?t=5386
=
Sieci neuronowe
Dlaczego robimy sieci neuronowe?
O co chodzi w sieciach neuronowych?
Dlaczego nie napiszemy po prostu programu?
Czy możemy użyć po prostu warunku if / jeżeli
– pokazać
– pytanie kaliny
– jeśli wysokość większa to ciężarówka a jeśli szerokość większa to ciężarówka
– ale wtedy naszą wiedz przeniesiemy na komputer
– ale my nie chcemy przenosić naszej wiedzy na komputer
– chcemy żeby sieć neuronowa sama się nauczyła
– dajemy jej ileś przykładów i ma się nauczyć a potem sama rozpoznawać
– dlaczego tak chcemy – przecież to proste – dla innych problemów, wielu znaków, dla problemów których nie znamy odpowiedzi, ona ma nam dać odpowiedź (rasy psów, zdolność kredytowa)
– ona ogarnie coś czego my nie zrobimy, przewidzi pewne wartości
– nie chcemy if-ów, nie chcemy przelać naszej wiedzy
– chcemy by do tej wiedzy doszła sama – na prostym przykładzie – na trudniejszych też dojdzie sama
– ona sama ma się nauczyć
https://youtu.be/UtChFU2loWk?t=1301
=
Prace uczestników OKI
Film pokazujący gry stworzone przez uczestników OKI – gra Najeźdźcy z Kosmosu:
https://youtu.be/u1KqSeGaKic?t=23
–
Niesamowite rysunki w C++ stworzone przez uczestników OKI:
https://youtu.be/czZpBkzaFLw?t=78
–
Film pokazujący pierwszą grę stworzoną przez uczestników OKI – Bramkarz (uproszczona wersja ping pong):
https://youtu.be/fGYnmhlNkt8?t=49
–
Piękne animacje uczestników OKI:
https://youtu.be/9ja9sZV_2Vs?t=620
=================
Jak się uczyć?
Zmieniać tematy których się uczymy! Nasz mózg NIGDY NIE może być w komforcie!
Jak przygotowywał się Mohamed Ali?
https://youtu.be/2RV8_naxzHE?t=9151
–
Myślimy nad zadaniami – bez względu czy wyjdzie czy nie.
Eksperymentujmy, popełniajmy błędy!
Odwagi w eksperymentowaniu!
https://youtu.be/dtJ55y8e5LI?t=5210
Są jak wycieczka rowerowa gdy wjechaliśmy w ślepą uliczkę ale znaleźliśmy piękne miejsce!
https://youtu.be/SfZS7r0ebGQ?t=2552
Jak rozwiązywać zadania?
Wystarczy narysować!
– liczby są po kolei w wierszach / kolumnach
– kluczowa obserwacja zadania Sejf
– każde pole jest definiowane jednoznacznie przez numer wiersza / kolumny
– zapamiętujemy które wiersze czy kolumny zostały zmienione
– zapamiętujemy nowa kolejność wierszy
– potem po kolei wypisujemy liczby
– symulacja – narysować
https://youtu.be/JJzOAD4SBpc?t=5886
– obydwa zadania Sejf / Piramida wymagały tylko pomysłu!
– być może Piramida kolejki monotonicznej, ale można też pomysłem
– Tomek narysował na kartce wiele przykładów
– wtedy zobaczył na kartce zależność, obrócił kartkę, zauważył, że teraz łatwo obliczyć kolejne wiersze, że większe zjadają mniejsze
– sejf – tu pomógł po prostu excel
https://youtu.be/JJzOAD4SBpc?t=6443
Zadanie: https://oki.org.pl/sejf
Zadanie: https://oki.org.pl/piramida
Jak ważny jest pomysł?
Liczy się pomysł!
– obydwa zadania Sejf / Piramida wymagały tylko pomysłu!
– być może Piramida kolejki monotonicznej, ale można też pomysłem
– Tomek narysował na kartce wiele przykładów
– wtedy zobaczył na kartce zależność, obrócił kartkę, zauważył, że teraz łatwo obliczyć kolejne wiersze, że większe zjadają mniejsze
– sejf – tu pomógł po prostu excel
https://youtu.be/JJzOAD4SBpc?t=6443
Zadanie: https://oki.org.pl/sejf
Zadanie: https://oki.org.pl/piramida
=
Zajęcia OKI – przykłady
CodingGame – nasza gra fantastycznie strzela:
https://youtu.be/34qu4l2B5dI?t=2912
–
Kahoot, quiz online i fragment kodu:
https://youtu.be/uCOAsvGsD2k?t=1849
–
Kahoot, quiz online, pytanie i wynik:
https://youtu.be/uCOAsvGsD2k?t=1778
–
Wykład Jowity Drozdowicz – przykład zajęć:
https://youtu.be/ZuXsLS8Gpls?t=2450
–
Wykład Mikołaja Bulge – przykład zajęć:
1: https://youtu.be/uTpHm5vhp90?t=1430
2: https://youtu.be/6tp_4dK4t3s?t=1512
–
Wspólnie piszemy kod – prowadzi Mikołaj Bulge:
https://youtu.be/uTpHm5vhp90?t=3512
–
Tomek Kwiatkowski pisze kod
https://youtu.be/Rz17jmhgoMM?t=2748
–
Zajęcia z USACO – przykład zajęć:
https://youtu.be/GUMHq8RmZj4?t=1436
–
Zajęcia z USACO – przykład zajęć:
https://youtu.be/I3woOiIWHjg?t=5178
–
Omawiamy zadania z I etapu OIJ – Olimpiady Informatycznej Juniorów:
https://youtu.be/AcWCajYtYoI?t=6775
Challenge OKI – zadania do samodzielnego rozwiązania – przykłady
Przykład Challenge’a:
https://www.facebook.com/2247317372200511/posts/2883836845215224
Przykład Challenge’a:
https://www.facebook.com/2247317372200511/posts/2829967990602110
Przykład podpowiedzi do Challenge’a:
https://www.facebook.com/2247317372200511/posts/2828086734123569
Przykład podpowiedzi do Challenge’a:
https://www.facebook.com/2247317372200511/posts/2870482539883988=
Quizy Kahoot / Facebook
Mamy 100% poprawnych odpowiedzi w quizie Kahoot – fragment quizu na zajęciach youtube:
https://youtu.be/3E_EBxTygpo?t=834
https://www.facebook.com/2247317372200511/posts/2874038772861698
Przykład quizu – rozchodzenie się plotki:
https://www.facebook.com/OlimpijskieKoloInformatyczne/posts/2600081756924069
–
Quiz animacje:
https://www.facebook.com/2247317372200511/posts/2880146172250958
–
Przykład quizu: Kto ostatni się dowie?
https://www.facebook.com/OlimpijskieKoloInformatyczne/photos/a.2250284668570448/2838239539774955/–
–
Quiz żabki
https://www.facebook.com/2247317372200511/posts/2871543283111247
–
Quiz motocykliści:
https://www.facebook.com/2247317372200511/posts/2893943577537884
–
Quiz – pomyśl przed zajęciami:
https://www.facebook.com/2247317372200511/posts/2870348639897378
Quiz – czy kod jest czysty?
https://www.facebook.com/2247317372200511/posts/2847660378832871
–
Statystyki Olimpijskiego Koła Informatycznego 2020/2021
https://youtu.be/eYtOcTMNdLg?t=1226
–
Sukcesy uczestników
https://oki.org.pl/oki/sukcesy-uczestnikow/
=
Tworzymy CV na podstawie rozwiązanych zadań
Tworzymy CV na podstawie rozwiązanego zadania USACO – Amerykańska Olimpiada Informatyczna.
W przyszłości (staż, projekt, uczelnia) pokazujemy moc, pracowitość, pomysłowość!!!
Nawet na imprezie!
https://youtu.be/UOei4vez6LM?t=7251
CV pomaga nam w zdobyciu dobrej szkoły, stażu – tak jak pan Krzysztof Maziarz z Microsoft który był naszym gościem:
https://youtu.be/yYn4AOQU4S4?t=8114
Pokazanie jak tworzymy CV – dla video, postów, maili:
https://youtu.be/AcWCajYtYoI?t=5458
CV uczestniczki OKI:
https://youtu.be/34qu4l2B5dI?t=4780
=
Codeforces
Dlaczego warto robić zadania z Codeforces? https://youtu.be/Fe1SjCbc5iA?t=52
Najpopularniejsza, uczy programowania, daje doświadczenie w przyszłych zawodach, bankowość, historia, statystyki piłkarskie, pozwala stworzy CV, angielski
–
Zadanie z Codeforces! https://youtu.be/FPlhg6c1B6E?t=4985
Mikołaj opowiada o stresie na olimpiadzie, Codeforces pomaga, warto robić zadania pod presją czasową
–
Tworzymy własne CV! https://youtu.be/Fe1SjCbc5iA?t=6439
Radość z 100% – tworzymy własne CV na podstawie Codeforces!
Piękny wpis do CV! https://youtu.be/AcWCajYtYoI?t=5337
=
USACO
Zadanie z Amerykańskiej Olimpiady USACO! https://youtu.be/VvJhOAXIQOk?t=156
Pozwala stworzyć fantastyczne CV! https://youtu.be/XQcYAuPheVM?t=5642
Pozwala stworzyć fantastyczne CV! https://youtu.be/VvJhOAXIQOk?t=5449
=
Potyczki algorytmiczne
Potyczki algorytmiczne – opis:
Zadanie z Potyczek Algorytmicznych – nieoficjalnych Mistrzostw Polski w programowaniu!
https://youtu.be/x9mQ4zs410g?t=60
Potyczki algorytmiczne – nieoficjalne Mistrzostwa Polski
Zadanie z Potyczek Algorytmicznych – nieoficjalnych Mistrzostw Polski w programowaniu!
https://youtu.be/DsYaobsHhSk?t=1652
=
AtCoder
Dlaczego Tomek lubi AtCoder?
– krótkie treści!
https://youtu.be/evtnTwRKtkE?t=5829
=
Ilocamp – obozy organizowane przez ośrodek w Białymstoku
Zadanie z obozu Ilocamp! https://youtu.be/9pX9VAosgTY?t=2912
=
Platforma LeetCode
LeetCode czyli zadania z interview do Google’a Facebook’a, …
– zawiera zadania z interview Google’a, Facebook, Amazon, …
Zadanie z LeetCode – platformy z problemami z rozmów kwalifikacyjnych do Google, Facebook, Amazon: https://youtu.be/jOqGMOGJQ1s?t=17
=
Zadanie z OIJ – Olimpiady Informatycznej Juniorów!
https://youtu.be/oE1AWvTowJ4?t=255
=
Instrukcje
Jak umieścić kod w komentarzu? https://youtu.be/YWhVqyMjtjE?t=6768
=
Środowisko ideone – piszemy programy online:
https://youtu.be/SfZS7r0ebGQ?t=2750
=
Sortowanie
Sortowanie w C++:
https://youtu.be/sQ99vyC2lJ4?t=2832
Ile operacji potrzebuje sortowanie i co to jest logarytm:
https://youtu.be/sQ99vyC2lJ4?t=1810
=
Algorytm gąsienicy – zadanie Bierki
Omówienie zadania Bierki które wymaga algorytmu gąsienicy:
https://youtu.be/MJCkuBDezSE?t=976
Zadanie Bierki pochodzi z II etapu poprzednika Olimpiady Informatycznej Juniorów:
https://youtu.be/MJCkuBDezSE?t=895
Algorytm gąsienicy omówiony na podstawie zadania Bierki:
https://youtu.be/MJCkuBDezSE?t=2345
Złożoność algorytmu gąsienicy:
https://youtu.be/MJCkuBDezSE?t=3188
Strona z rozwiązaniem zadania Bierki – kod C++ który otrzymuje 100%:
Link do zadania Bierki:
https://szkopul.edu.pl/problemset/problem/KiEvCpZBaUNRCp6oTZx2oAQ4/site/
Link do wszystkich zadań II etapu OIG z którego pochodzi zadanie Bierki:
https://szkopul.edu.pl/portal/problemset/oig/1
————–
Grafy
Co to jest graf? Po co nam grafy?
https://youtu.be/UOei4vez6LM?t=118
Grafy – co to jest?
https://youtu.be/OA8BeVFvaNU?t=1006
Czy Europa i Wielka Brytania są spójne?
https://youtu.be/OA8BeVFvaNU?t=1260
oraz
https://youtu.be/OA8BeVFvaNU?t=1386
Co to jest cykl? Czy drzewo ma cykl?
https://youtu.be/OA8BeVFvaNU?t=1329
–
Graf w C++ – jak trzymamy graf w komputerze:
https://youtu.be/UOei4vez6LM?t=4090
–
Do trzymania grafu wykorzystujemy wektor:
https://youtu.be/UOei4vez6LM?t=6053
a tak naprawdę tablicę wektorów:
https://youtu.be/UOei4vez6LM?t=6100
–
Jak trzymamy graf w pamięci?
https://youtu.be/OA8BeVFvaNU?t=2479
–
Kiedy zaczęła się nauka o grafach? (Quiz)
Od analizy problemów w Królewcu przez Eulera
https://youtu.be/iDPLi4XQN2w?t=376
Co to jest graf?
https://youtu.be/iDPLi4XQN2w?t=738
Przykład osób w klasie połączonych relacją czy ktoś kogoś lubi czy nie?
Po co nam grafy?
https://youtu.be/iDPLi4XQN2w?t=830
– kto mnie może poznać z inną osobą?
– komu powiedzieć informacje by szybko się rozniosła?
– jak szybko się rozniesie?
– ile osób zna się w danej społeczności – na przykład zainteresowanej kupnem samochodu
– ile osób dzieli dwie inne by przekazać wiadomość
– na świecie jest 7 miliardów ludzi, różne preferencje -> grafy są gigantyczne
– a google w ciągu 1/10 sekundy musi nam pokazać strony spośród miliardów stron – zanalizował gigantyczny graf
– podobnie facebook – pokazuje nam strony – analizuje graf
– gwiazdka – podpowiedzi prezentów biorą się z analizy grafu!
Grafy to jest dziedzina która potrzebuje nowych pomysłów – nas!
https://youtu.be/iDPLi4XQN2w?t=1197
– to my wymyślimy lepsze algorytmu które lepiej pokażą strony, podpowiedzi prezentów, …
– wszystko można przedstawić jako graf
– jeśli umiemy posługiwać się grafami – jesteśmy pożądani, magikami
– zamiast miliona lat, program wykona się w sekundę
– każda sekunda poświęcona na grafy, to najlepiej spędzony czas
– mamy moc by te rozwiązać najtrudniejsze problemy!
– fascynują przygoda przed nami
Przykład, że grafem można zobrazować wszystko.
Budowa domu – harmonogram działań
https://youtu.be/iDPLi4XQN2w?t=1346
Dom jest prosty, ale bez gafu nie zrobimy:
– kompleks fabryk, osiedle, rakieta kosmiczna, rozkład zadań w fabryce
Samochód – produkcja – harmonogram zadań
https://youtu.be/iDPLi4XQN2w?t=1426
– fabryka dostaje plan na następny tydzień bo tydzień czasu jest graf analizowany
– znając grafy, możemy to poprawić, zwiększyć zyski fabryki
Klasyczne problemy grafu:
https://youtu.be/iDPLi4XQN2w?t=1522
– najkrótsza droga
– problem chińskiego listonosza – obejść wszystkie domy i wrócić do bazy
Przykład z ciężarówkami – redukujemy koszty o 10% – skracając drogę ciężarówek – gigantyczny zysk dla nas i dla firmy!
https://youtu.be/iDPLi4XQN2w?t=1546
Jesteśmy w stanie pomóc jeśli znamy algorytmikę!
https://youtu.be/iDPLi4XQN2w?t=1772
– jeśli umiemy przedstawić problem jako graf to przyspieszymy jego rozwiązanie!
– i wielki FUN!
===============
DFS – Depth First Search
Algorytm który chodzi po grafie “W głąb”
–
Chodzimy po grafie – Co to jest DFS?
https://youtu.be/UOei4vez6LM?t=884
Jak chodzić po grafie / drzewie:
https://youtu.be/OA8BeVFvaNU?t=3933
Algorytm DFS:
https://youtu.be/OA8BeVFvaNU?t=4025
DFS – implementacja i wyjaśnienie:
https://youtu.be/UOei4vez6LM?t=5326
Implementacja DFS:
https://youtu.be/OA8BeVFvaNU?t=5623
PreOrder i PostOrder:
https://youtu.be/-6XSy1IUlgg?t=1998
===============
C++ – pierwszy program
Jak wypisujemy tekst w języku C++?
Czym kończy się każde polecenie w C++?
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=2388
ZADANIE SERCE – pierwszy program wypisujący piękne serce na ekranie
Początek omówienia zadania Serce:
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=1682
Omówienie, kod link do zadania Serce:
https://oki.org.pl/serce/
Piszemy pierwszy program w języku C++
Rysowanie choinki z kodów ASCII
https://youtu.be/xF5wlR-xX8g?t=2072
Link do kodu, omówienia zadania:
https://oki.org.pl/choinka/
Zadanie czekoladki dało nam nową wiedzę w C++
Wczytywanie danych w C++:
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=1393
–
Zmienne w programowaniu / C++ czyli szufladki w których komputer przechowuje nam wartości
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=1422
W naszym kodzie były to liczby całkowite typu int o wielkości -2 147 483 648 do 2 147 483 647
–
Komentarz w C++ czyli coś co C++ zupełnie nie interesuje:
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=1608
–
Wczytywanie z klawiatury i przechowywanie w zmiennych:
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=1796
–
Jak nazywać zmienne?
Piszmy kod, byśmy zawsze wiedzieli co on robi:
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=2212
–
Wykonujemy działania arytmetyczne w C++:
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=2271
–
Wszystkie zmienne deklarujemy w C++:
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=2397
–
Deklarujmy zmienne na początku:
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=2488
=
JavaScript
Narysowanie kółka na canvas / html – skrótowe wytłumaczenie – quiz kahoot:
https://youtu.be/wrkLDPqZ1Js?t=7173
Płótno / canvas – umieszczamy na stronie www – dokładne wytłumaczenie:
https://youtu.be/wrkLDPqZ1Js?t=2143
Rysowanie kółka na płótnie – dokładne wyłtumaczenie:
https://youtu.be/wrkLDPqZ1Js?t=3024
=
Złożoność
=================
Przygoda / Olimpiada
Dlaczego warto brać udział w Olimpiadzie Informatycznej?
Piękny tekst dlaczego warto brać udział w Olimpiadzie?
https://youtu.be/kTFfZY-Pn44?t=20
Rozwiązujemy problemy – tego nauczy nas Olimpiada.
Każdego dnia mocniejsi.
Nie chodzi o punkty, rywalizacje – chodzi o fun i piękną przygodę.
Chodzi by pomyśleć – zadania są też bardzo proste z małymi limitami – pokazanie zadania
https://youtu.be/ZkewY7oUw0Y?t=181
Nad każdym zadaniem pomyśl! https://youtu.be/2RV8_naxzHE?t=9257
Olimpijskie Koło Informatyczne #2 zaczęliśmy od nietypowej karety:
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=154
Dlaczego? Przyszłość jest nasza! Świat nas potrzebuje!!!
Potrzeba bardzo dużo programistów, osób które wymyślają
Jest mnóstwo problemów które trzeba rozwiązać – świat czeka na nas!
Czy Olimpiada Informatyczna Juniorów jest dla początkujących
czy zaawansowanych?
I dla takich i dla takich!
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=4800
O co chodzi w Olimpiadzie?
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=4885
* Żeby się poznawać algorytmy, programować
* Pretekst do rozwijania się
* Żebyśmy pod koniec roku byli dużo mocniejsi
Zobacz, że dałbyś radę!
Dyskusja liczby punktów, trudności zadań:
https://youtu.be/-6XSy1IUlgg?t=6838
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=1205OKI1 – przygotowanie OD ZERA do Olimpiady i do pięknej przyszłości!
By mieć ciekawe życie, fun, godne życie.
Przygotowuj się do Olimpiady.
Rozwiązuj zadania.
Po pół roku zobaczy moc – to jest obietnica.
Przykład ucznia który zrobił algorytm do pakowania paczek.
Przykład ucznia który otrzymał duże pieniądze za optymalizację ryzyka.
Będziemy pożądanymi ludźmi na rynku.
Programujemy, rozwiązujemy problemy.
Dziś motywuje nas Olimpiada. W przyszłości znajdziemy lek na raka, przyjazny plastik, sygnał dalekiej cywilizacji
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=32
Olimpiada motywuje nas do nauki programowania i algorytmiki.
By w przyszłości pisać programy i znaleźć lek na raka:
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=32
Olimpiada prowadzi nas do pięknej przygody by zmieniać, negować, wymyślać.
Jesteśmy odkrywcami, tymi którzy negują, tymi którzy w przyszłości mają wymyślać w Google’u, start-upach, na uczelniach:
https://youtu.be/2RV8_naxzHE
Przez programowanie, Olimpiadę do pięknej przygody!
https://youtu.be/xF5wlR-xX8g?t=953
Dlaczego Olimpiada?
Chodzi o rozwiązanie problemów świata
Oki #1 2019/2020
https://youtu.be/xF5wlR-xX8g?t=953
Ilość operacji. Szczegółowe wyjaśnienie:
https://youtu.be/LryJ-4lrXts?t=8663
Komputer kwantowy nie rozwiąże problemów.
Problemy są o złożoności 2^n
Musimy czekać miliony lat na rozwiązanie tych problemów.
Dlatego świat potrzebuje Ciebie – Twoich pomysłów, by komputer zdążył policzyć.
Świat czeka być dużo nauczył się w Olimpiadzie!!!
https://youtu.be/MJCkuBDezSE?t=120
Sztuczna inteligencja jest potrzebna bo komputery są wolne – startup który zarobił 2.1 mld.
Dlatego startujemy w Olimpiadzie – negujemy, wymyślamy.
https://youtu.be/Je9Bfy6lu3Y?t=237
=================
Quizy, samodzielne poszukiwania nas rozwijają
Był tez quiz który dał wielka radość
Quiz z rysowanie znaków ASCII:
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=4050
Ale też eksperymentowaliśmy!
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=2867
I zmusiliśmy komputer do błędu:
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=3328
2147483647 + 1 dało liczbę ujemną!
A dlaczego?
Bo każde pudełko kiedyś pęka!
Jeśli czegoś nie rozumiemy – to normalne!
Zawsze można wrócić do treści!
Ale trochę czasu – i będziemy śmigać
https://youtu.be/CMasYTVhIjQ?t=4658
Zadanie przed zajęciami są jawne.
Myśląc nad zadaniem więcej korzystamy z zajęć!
https://youtu.be/OC_xrHSMYlA?t=4190
Robiąc research jesteśmy naukowcami, poszukiwaczami, odkrywcami nowych lądów!
https://youtu.be/eCSjwO9wu0I?t=10111
Być odkrywcą! Wszystko się zaczyna od pytania dlaczego? Jest wiele do odkrycia!
https://youtu.be/Q3j6LNU_LRM?t=937
Zawsze zadajemy pytanie dlaczego, kiedy? Wówczas jesteśmy odkrywcami, tymi którzy wymyślą nową rzecz, założą start-up. Historia DD
https://youtu.be/Q3j6LNU_LRM?t=415
Nie ma znaczenia czy umiem programować, czy nie – czy znam algorytmikę czy nie – wystarczy poświęcić się pasji, wystarczy trud, wystarczy liczyć zadania – historia Mikołaja:
https://youtu.be/SUnVGr8lWw4?t=1111
Dlaczego zadania są znane przed zajęciami? Bo nasze pomysły przed zajęciami są najważniejsze:
https://youtu.be/2RV8_naxzHE?t=4530
Nasze pomysły są najważniejsze! Żebyśmy myśleli inaczej niż wszyscy!
https://youtu.be/2RV8_naxzHE?t=5872
Nasza droga która czymś więcej niż programowanie – to wymyślanie!
https://youtu.be/OC_xrHSMYlA?t=254
=================
Programowanie, algorytmika
Po co nam to programowanie?
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=952
By komputer robił nudne, powtarzające się czynności.
By ułatwiał życie – przykłady problemów:
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=1372
Na czym polega programowanie?
Pokazaliśmy to na przykładzie oddzielania grochu od maku
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=1006
zobaczyliśmy, że programowanie to powtarzanie (pętla) i decyzja (warunek)
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=1079
Może ciut więcej
Wielu z nas myśli – ale ja nic nie umiem…
Spokojnie – będzie moc!
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=1092
Nie tylko będziesz pisał programy ale rozwiązywał problemy!
Algorytmika – piękna część informatyki
Dlaczego nikt nie znalazł leku na raku?
Bo komputer jest wolny.
Potrzebujemy algorytmiki – by programy się szybko kończyły
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=1190
Przykłady problemów algorytmicznych:
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=1382
Zapraszam na zajęcia z algorytmiki.
Problem źle rozwiązany komputer liczy długo, problem dobrze rozwiązany – komputer liczy ułamek sekundy,
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=1311
Czym jest język programowania a czym algorytmika?
https://youtu.be/iDPLi4XQN2w?t=6944
Dlaczego warto umieć programować – quiz:
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=609
Mogę pomóc, automatyzuję, jestem lepszy w grach – MAM FUN!
Co to jest programowanie – quiz:
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=450
Jaki musi być program komputerowy?
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=812
Poprawny – a czasem też z szybki!
=====================
OKI – na czym polegają nasze zajęcia?
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=1484
* Spotkania – problemy znamy wcześniej by samodzielnie pomyśleć
Nasze pomysły są bardzo ważne
* Quizy
* Challenge
Co jest najważniejsze z tej trójki?
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=1580
Challenge – nasze własne rozwiązania zadań!
To one pchają nas do przodu
Myślimy 4h sami – nawet jak nie zrobimy – najlepiej spędzony czas
Potem szukamy pomocy – Pitagoras nie doszedł tego momentu
Pamiętajmy co jest kluczem do sukcesu
3-6 zadań tygodniowo:
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=1602
Jak wrzucać/dodawać własne rozwiązanie do challenge / pracy domowej?
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=3972
Lista zadań w Challenge’u:
https://oki.org.pl/lista-zadan.php
Ranking:
https://oki.org.pl/ranking-z-ostatniego-tygodnia.php
Zachęcam do samodzielnego rozwiązywania zadań – wtedy się rozwijasz!
https://youtu.be/zN3CApegsSY?t=4210
Jak najwięcej samemu!
Tomasz Kwiatkowski
Tomek to uczeń III klasy w liceum Stanisława Staszica w Warszawie. Jest brązowym medalistą Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów (poprzednika OIJ), drużynowym zwycięzcą tejże Olimpiady oraz finalistą z wyróżnieniem Olimpiady Informatycznej Licealistów.
Historia Tomka Kwiatkowskiego: https://youtu.be/xZCGtGh2he0?t=5584
Jak się przygotowywał, doszedł do sukcesów (wypowiedź Tomka): https://youtu.be/YWhVqyMjtjE?t=1872
Wypowiedź Tomka z zajęć końcowych OKI: https://youtu.be/eYtOcTMNdLg?t=4508
Podsumowanie OKI 20/21: https://youtu.be/eYtOcTMNdLg?t=4663
Osiągnięcia w Olimpiadzie Informatycznej: https://www.oi.edu.pl/contestants/Tomasz%20Kwiatkowski/
Post zapowiadający pierwsze zajęcia Olimpiada Informatyczna OD PODSTAW prowadzonego przez Tomka Kwiatkowskiego: https://www.facebook.com/2247317372200511/posts/2958010761131165
Lista algorytmów i osób które wymyśliły te algorytmy: https://www.ics.uci.edu/~eppstein/161/people.html
Lista pionierów w “ComputerScience”: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_pioneers_in_computer_science
Zastosowanie grafów: https://www.sunjackson.com/post/7060/
Quizy C++:
https://www.premiumexam.net/cpa-programming-essentials-in-c/
Sieć neuronowa -wagi, wartości na placach: https://www.sztucznainteligencja.org.pl/kurs/sztuczna-inteligencja-dla-poczatkujacych/sztuczne-sieci-neuronowe/
Jak uzyskać specjalizację w danej grupie programistycznej?
https://roadmap.sh/