OKI zajęcia – zapisy tekstowe

 

Szymon Hajderek – Olimpiada OD PODSTAW – Rozmowa z prowadzącym zajęcia 2022/23
https://youtu.be/SMRhtrbm20w 

00:00:03 Daniel Olkowski 

Dobry wieczór. Witam wszystkich serdecznie przed nami rok szkolny 21 Września o 18. We wtorek startuje Olimpiada od podstaw. Jednym z prowadzących będzie Szymon Hajderek. Nasz dzisiejszy gość, z którym porozmawiamy o olimpiadzie informatycznej, o jego historii szymonie, witamy cię serdecznie dziękujemy ci za twój czas. Przede wszystkim dziękujemy ci za to, że chcesz się swoją wiedzą dzielić właśnie z nami. 

00:00:34 Daniel Olkowski 

Na wtorkowych spotkaniach Olimpiada od podstaw. Jeżeli mogę cię prosić. 

00:00:39 Daniel Olkowski 

W trakcie naszej dzisiejszej rozmowy, właśnie poprzedzającej te zajęcia, jeśli mogę cię prosić o przedstawienie się. 

00:00:46 Szymon Hajderek 

No to Witam wszystkich serdecznie i tak jak już został opowiedziany w tym roku będę prowadził raz w miesiącu zajęcia te Olimpiada od podstaw. 

00:00:57 Szymon Hajderek 

Ee no obecnie Jestem uczniem 3 Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni w 2 klasie. No i z tego krótkiego przedstawienie myślę, że to by było tyle. 

00:01:07 Daniel Olkowski 

No tu jeszcze chyba trzeba wspomnieć też o tym, że jesteś teraz w liceum, ale wcześniej byłeś w szkole podstawowej tak dobrze. 

00:01:18 Daniel Olkowski 

Nie, no każdy z nas był w szkole podstawowej, to w ogóle nie ma o czym mówić. No i tam też startowałeś w olimpiadzie informatycznej juniorów z pięknym sukcesem. 

00:01:29 Szymon Hajderek 

No tak było, tak było w 8 klasie. 

00:01:33 Szymon Hajderek 

Właśnie tutaj chodząc na na zajęcia na chodząc to dużo powiedziane, bo były zdalnie, ale uczęszczając na nie przygotowują się do olimpiady informatycznej juniorów. No i faktycznie udało mi się mieć ten tytuł laureata. 

00:01:47 Szymon Hajderek 

No tak. 

00:01:49 Daniel Olkowski 

No to gratulacje. Oczywiście. 

00:01:52 Daniel Olkowski 

No dzisiaj chcemy rozmawiać o olimpiadzie, szczególnie dla tych, którzy pewnie pierwszy raz startują jak, którzy chcą wejść w tą olimpiadę, którzy jeszcze nie wiedzą. 

00:02:03 Daniel Olkowski 

Być może z czym ona się wiąże? Nie. 

00:02:05 Daniel Olkowski 

Wiedzą czy? 

00:02:07 Daniel Olkowski 

Jak co im da, czy się odnajdą, jakbyś mógł powiedzieć ty swoją historię, jak to się zaczęło? Jak się dowiedziałeś o olimpiadzie, czy od razu Wszystko umiałeś? Jaka jest twoja historia? 

00:02:22 Szymon Hajderek 

Może zacznę od tego, od kogo się dowiedziałem, no bo dowiedziałem się od mojego brata, jak to tak wiele bywa, że jak się ma starszego brata, to się ma szczęście. 

00:02:30 Szymon Hajderek 

No i mi brat właśnie tam na początku tej 8 klasy powiedział, że taka olimpiada juniorów właśnie jest i że nawet w Gdyni jest tam kółko informatyczne. 

00:02:42 Szymon Hajderek 

Może warto się zapisać, no i tak też właśnie zrobiłem. No i od początku mi to można powiedzieć tak podpasowało, no bo po prostu. 

00:02:51 Szymon Hajderek 

No fascynowało mnie to. 

00:02:54 Szymon Hajderek 

Jak za każdym razem rozwiązuje jakieś zadanie, jakiś nowy problem, jak wreszcie wpadłam na ten pomysł i wreszcie coś tam rozwiązać udaje. No i. 

00:03:02 Daniel Olkowski 

Takie przyjemne, tak? 

00:03:03 Szymon Hajderek 

Przyjemny, przyjemne, bardzo, bardzo fajne, że taka świadomość tego, że się coraz więcej, no i nie tylko świadomość, ale też widoczne rezultaty. Po prostu, prawda? 

00:03:13 Daniel Olkowski 

Ale ale samo wpadnięcie na pomysł też jest przyjemne, prawda? 

00:03:16 Szymon Hajderek 

Samo wpadnięcie to to jedna. 

00:03:18 Szymon Hajderek 

Z tych najprzyjemniejszych rzeczy właśnie. 

00:03:22 Daniel Olkowski 

Rozumiem, czyli od Brata się dowiedziałeś? No i? 

00:03:24 Szymon Hajderek 

Oprawca się dowiedziałem taki i zaczęło się od tamtego kółka w Gdyni. Tam, co sobotę były zajęcia, ale no, przede wszystkim właśnie też od kiedy to OKI ruszyło i też się o nim dowiedziałem. Gdzieś tam natrafiłem na Internecie to też te zajęcia i jednak tutaj właśnie bardzo sporo się nauczyłem bardzo. 

00:03:45 Daniel Olkowski 

Jasne, to był taki początek oczywiście i która to była klasa, powiedz, w której klasie zacząłeś? 

00:03:51 Szymon Hajderek 

Ja zacząłem w klasie 8, czyli ostatni dzwonek ostatni dzwonek, żeby coś w tej olimpiadzie jeszcze juniorów ugrać znaczy, no w gruncie rzeczy w 7 klasie coś tam miałem parę razy byłem na jakiś zajęciach, ale no to nawet nie tak nie tak pod olimpiadę bardziej po prostu jakieś takie totalne podstawy programowania. 

00:03:54 Daniel Olkowski 

Dosyć późno. 

00:04:10 Szymon Hajderek 

W stylu. 

00:04:11 Szymon Hajderek 

Jakaś pętla jakiś if i jakiś tam? 

00:04:16 Szymon Hajderek 

Nie wiem kot kot aski coś takiego to takie totalnie podstawie suples Plusa się nauczyłem. No i można powiedzieć, że w tym wrześniu w 8 klasie miałem taką jakąś taką minimalną bazę. 

00:04:28 Szymon Hajderek 

No, ale też nie jakoś dużo, więc większość się uczyłem właśnie od zera. No więc to też jest taki sygnał, że jeżeli ktoś jest 8 klasie, to jeszcze nic nie jest stracone. Można jak najbardziej uzyskać ten tytuł finalisty czy czy też laureata. 

00:04:40 Daniel Olkowski 

No liczy się, żeby się poświęcić, prawda? 

00:04:44 Szymon Hajderek 

No tak, no ja dość dużo wysiłku, dość dużo pracy w to wpadałem tak tak myślę no bo. 

00:04:52 Szymon Hajderek 

Po prostu, jak mówiłem, zafascynowało mnie to i po prostu wiele godzin. Myślę, no pewnie myślę, to już policzyło w dziesiątkach. 

00:05:01 Szymon Hajderek 

Nie wiem czy w setkach, ale naprawdę wiele godzin po prostu na na te zadania właśnie na na myślenie, na rozkminianie tych problemów. Tak. 

00:05:10 Daniel Olkowski 

A powiedz mi, czy przed 7 klasą jakbyś jeszcze w tej 6 klasie czy umiałeś programować, czy wtedy jeszcze nie miałeś kontaktu z programowania? 

00:05:20 Szymon Hajderek 

Z programowania, no tutaj kwestia sporna, no bo jedyne co to jakieś tam html coś takiego cs coś takiego już zdarzało parokrotnie próbować jakąś stronkę, takie takie rzeczy, no myślę, że o ile programowanie do końca nie jest HTMLICS. 

00:05:31 Daniel Olkowski 

Jakąś stronkę? 

00:05:40 Szymon Hajderek 

Jednak też. 

00:05:41 Szymon Hajderek 

To jest takie myślenie, że jednak trzeba się zastanowić, co zrobić, żeby to działało jak jak do tego podejść i to też daje taki dobry dobry start. 

00:05:51 Daniel Olkowski 

No jasne, czyli w 7 klasie tak naprawdę pierwszy raz zetknąłem się dopiero z programowaniem i tak jak jakieś powiedzmy warunek pętla tak. 

00:06:00 Szymon Hajderek 

No takie takie takie większe rzeczy, no to przedtem coś tam wiedziałem, że coś takiego jest jakiś taki minimalny rzeczy. No ale nie jakoś dużo jeszcze. Aha, jeszcze rzecz taka, że skradł trochę miałem okazję przed tym robić, ale to tak. No to też jest inne niż zwyczajne takie programowanie. 

00:06:15 Daniel Olkowski 

No i powiedz, przychodzi 8 klasa. 

00:06:19 Daniel Olkowski 

I ty startujesz, ale startujesz wrzesień, październik, listopad, w którym miejscu startujesz w 8 klasie? 

00:06:25 Szymon Hajderek 

W którym miejscu zacząłem się przygotowywać to myślenie. 

00:06:28 Daniel Olkowski 

Tak tak tak. 

00:06:30 Szymon Hajderek 

No zacząłem od Września właśnie na to kółko nie chodzić i wtedy to przygotowanie jak troszeczkę coś tam robiłem. No ale. 

00:06:40 Szymon Hajderek 

Potem na to koło informatyczne OKI tutaj dołączyłem nieco później, bo chyba w grudniu jeśli się nie mylę, tak jakoś wyszło, że wcześniej tego nie znalazłem. 

00:06:51 Szymon Hajderek 

No ale. 

00:06:54 Szymon Hajderek 

No tak, no od Września już coś tam zacząłem robić. Zacząłem rozkminiać jakieś zadania. Powiedzmy z poprzedniego roku patrzeć czy coś wymyślę. No to były głównie buty. Na początku tak się nie znam. 

00:07:06 Szymon Hajderek 

Jakieś takie rozwiązania nie najlepsze, ale często działające, więc tak. 

00:07:12 Daniel Olkowski 

No jasne, ale powiedz mi, bo ty powiem ci szczerze w 8 klasie osiągnąłeś fantastyczny wynik. To jest srebrny medal. 

00:07:23 Daniel Olkowski 

Czołowa dwunastka, jeśli mówisz, że zacząłeś od Września, no to z mojej strony ukłony dla ciebie, bo to jest fantasy. 

00:07:30 Daniel Olkowski 

Naprawdę to jest coś niesamowitego. Myślę, że to jest też pewien drogowskaz dla innych. Właśnie powiedz ile zadań robiłeś tygodniowo? Skąd czerpałeś te zadania, które właśnie robiłeś każdego tygodnia? 

00:07:44 Szymon Hajderek 

Myślę, że tutaj pytanie ja zadań robiłem tego dnia. 

00:07:47 Szymon Hajderek 

Yy nie ma takiej jednoznacznie odpowiedzieć, bo to jest taki tydzień, że już totalnie się nie chce. Jest taki tydzień, że kurczę, mam ochotę zrobić dużo zadań, zrobić dużo zadań, coś tam o wiele więcej niż niż przedtem. 

00:08:00 Szymon Hajderek 

Coś tam wymyślę. W kolejnym tygodniu znowu Zero pomysłów. To tak jakoś jest, że tak cyklicznie to no nie, to nie do końca cyklicznie po prostu raz jest czas lepszy, raz troszkę gorszy, ale myślę, że. 

00:08:11 Daniel Olkowski 

Czyli też były, czyli też były chwile zwątpienia. 

00:08:14 Szymon Hajderek 

Czy zwątpienie to nie wiem, no po prostu takie chwile, że chwilę się chce, to się coś innego porobić. No bo po prostu tak. 

00:08:20 Daniel Olkowski 

Aha ale tak tak. No to skąd brałeś to zadanie? 

00:08:23 Szymon Hajderek 

Ile ile tych za skąd brałem? No to yy. No przede wszystkim właśnie starałem się tam robić trochę z tych Challenge z zajęć tutaj go informatycznego. Oczywiście też te. 

00:08:36 Szymon Hajderek 

To koło w Gdyni. 

00:08:39 Szymon Hajderek 

Też tam były zadania. Co tydzień właśnie można było sobie potem zobaczyć jakieś ewentualnie omówienia. Coś tam. 

00:08:46 Szymon Hajderek 

Spróbować samemu rozwiązać parę razy. No ale osobiście jakoś tak do tego nie przywykłem. Za jakiś tam kod forsy, ale to raczej rzadziej. No i jeszcze te wszystkie zwoje takie rzeczy. 

00:08:58 Szymon Hajderek 

No tak, czasami coś tam zeszło puła, dodatkowo tyle. 

00:09:02 Daniel Olkowski 

Aha, no właśnie, no i to ile tego tak? Mniej więcej w tygodniu było takich zadań, które zrobiłeś tak średnio właśnie. 

00:09:09 Szymon Hajderek 

To ci, że tak w takim w takich momentach, gdy tak coś tam więcej robiłem, coś tam po prostu się no jeżeli coś tam robiłem, to. 

00:09:19 Szymon Hajderek 

Myślę, że z 4 może. 

00:09:22 Szymon Hajderek 

Coś takiego by się się nazbierało, Aha, może jej 5 no ale takich takich wymagających 4 no pewnie coś koło tego tak myślę. 

00:09:30 Daniel Olkowski 

Coś koło 4 takich wymagających czyli ta zasada 3 4 zadania tygodniowo tutaj no też starałeś się jakby do niej doszło Plusowy wać no ja tak jak mówić nie zawsze się udawało ale te 3 4 zadania to faktycznie starały się robić tak. 

00:09:44 Szymon Hajderek 

No, ja też tak myślę osobiście, że nie ma co tak co tydzień z tygodnia na tydzień, czasami po prostu trzeba troszkę troszkę przerwy gdzieś tam. 

00:09:52 Szymon Hajderek 

Yy coś innego porobić? Nie wiem. Tydzień czytania książek w ten sposób, bo ile można myśleć? Też jest prawda, tak. 

00:09:59 Daniel Olkowski 

No pewnie oczywiście balans trzeba zrobić. To jest jasne, to jest jasna sprawa. Tu nie ma o czym mówić. No ale z 2 strony też, żeby się tam nie oszukiwać, prawda? 

00:10:08 Daniel Olkowski 

Ten właśnie, żeby był jednak ten balans powiedz mi, no dobrze, czyli jest zaczynasz we wrześniu widzisz, że to cię wciąga, kiedy widzisz taki pierwszy efekt, że rzeczywiście czujesz, że no coś umiesz tak, czy rzeczywiście no widzisz tą różnicę w stosunku do Września, kiedy czy był taki moment, że poczułeś tą różę? 

00:10:29 Szymon Hajderek 

Tak a nawet było takich momentów bardzo dużo, no bo myślę, że każde takie kolejne zadanie, które jakoś tam się uda rozwiązać, to jest taki taki kamień milowy w drodze do tego celu, jakim jest taki dalszy rozwój, dalszy rozwój po prostu i jednak po prostu widać progres, jak coraz cięższe zadania się rozwiązuje. No to po prostu. Czy się umie więcej i to jest taki wyznacznik tego. 

00:10:53 Szymon Hajderek 

No tak tak, tak myślę, myślę, że no. 

00:10:56 Daniel Olkowski 

Czyli to każde zadanie było każde zadanie, które zrobiłeś. On cię motywowało. Nosił już dawało tym wiarę, że wiesz. 

00:11:01 Szymon Hajderek 

Każdy z tych takich bardziej wymagających. 

00:11:03 Szymon Hajderek 

Bym powiedział, tak każdy wie. 

00:11:04 Daniel Olkowski 

No tak tak. 

00:11:06 Szymon Hajderek 

Dokładnie może jeszcze powiem no bo nie było gdzie kredyt tak że na początku to to ta olimpiada informatyczna juniorów. Pamiętam, że szedłem sobie z takim celem, że ja nawet nie mam planu. 

00:11:18 Szymon Hajderek 

Być finalistą? Nie mam planu myślał realty. 

00:11:21 Szymon Hajderek 

Bo ja po prostu planowałem sobie pójść na te zajęcia, żeby tam po prostu się tego pouczyć, bo to mi się wydawało ciekawe i tak chciałem trochę więcej zrobić. No ale apetyt rośnie w miarę jedzenia, więc. 

00:11:34 Szymon Hajderek 

Jak to coś zaczęło wychodzić po prostu yy ta olita tylko dawała taką dodatkową motywację, ale też. No to nie jest jedyna motywacja. No bo właśnie samorozwój i takie. 

00:11:46 Szymon Hajderek 

Stawianie sobie celów, że po prostu mnie coraz więcej. Coraz cięższe zadania rozwiązuje. 

00:11:50 Daniel Olkowski 

Każdego dnia mocniejszy. 

00:11:53 Szymon Hajderek 

No może też to tak ująć? 

00:11:55 Daniel Olkowski 

No dokładnie, no to bardzo się cieszę, bo bardzo się cieszę, czyli nie nakładały się na siebie żadnej presji, takiej, żeby był konkretny wynik. 

00:12:02 Daniel Olkowski 

Konkretny etap po prostu chciałeś się cieszyć tym kolejnym zadaniem i przygotowanie do olimpiady było po prostu motywacją do tego, żeby się rozwijać. 

00:12:11 Szymon Hajderek 

No tak myślę, no przecież jak już byłem w tym finale, jak już byłem w tym finale finale, jak już doszedłem, to miałem taką cichą nadzieję, że tego finalistę się uda uzyskać także tego, który chce się tam zyskać. 

00:12:21 Szymon Hajderek 

Ale to tak do ostatniej chwili, aż tu nagle informacje, że laureat to ja w ogóle niesamowicie zdziwiony byłem i się tak cieszyłem, że no pamiętam to, bo fajna sprawa. 

00:12:31 Daniel Olkowski 

No tak tak to chyba wielka radość. A czy też tutaj w domu, w rodzinie to też sprawiło tutaj radość. 

00:12:40 Szymon Hajderek 

No oczywiście, że tak. To czy się raczej cieszą, jak jakieś sukcesy odnoszę, nie, nie próbują mi tutaj wyrokować drogi dla ten sposób. 

00:12:43 Daniel Olkowski 

No wiadomo. 

00:12:47 Daniel Olkowski 

Nie, no to jest. 

00:12:50 Szymon Hajderek 

Do sukcesu. 

00:12:51 Daniel Olkowski 

Czyli to była radość z całego domu? Rozumiem. 

00:12:54 Szymon Hajderek 

No tak no tak. 

00:12:55 Daniel Olkowski 

No to się bardzo cieszę w takim razie, no i oczywiście pozdrowienia dla rodziców ukłony gratulacje tutej, że mają właśnie takiego syna, także bardzo. No mojej strony. No dobrze, szymonie, no to fantastycznie, czyli. 

00:13:11 Daniel Olkowski 

No myślę, ale powiedz mi, czy ten? 

00:13:13 Daniel Olkowski 

To, że że byłeś? 

00:13:15 Daniel Olkowski 

Rzeczywiście tym finalistą nawet laureatem, nawet Srebrny Medal. 

00:13:19 Daniel Olkowski 

Yy to dało ci później paliwa do tego, żeby dalej się rozwijać. 

00:13:25 Szymon Hajderek 

No pewnie tak pewnie jednak to, że jest ten laureat tutaj jest taki. 

00:13:33 Szymon Hajderek 

No nie tylko ja uważam, że że Jestem dobry, ale też mi mówią, że Jestem dobre na tej zasadzie. No tak, no więc jednak. 

00:13:40 Daniel Olkowski 

Potrzebujemy potwierdzenie małego i to było. 

00:13:42 Szymon Hajderek 

No jest jest takie dodatkowe potwierdzenie. Nie wiem czy niezbędne, ale. 

00:13:46 Daniel Olkowski 

Ale jest. 

00:13:46 Szymon Hajderek 

Na pewno coś tam, to coś tam to daje. No i też myślę, że ten ten laureat dał mi też właśnie możliwość pójścia do tej szkoły, do której poszedłem tak, bo to jest raczej taka szkoła wymagająca. Gdzie prog. 

00:14:02 Szymon Hajderek 

Punktowe są wysokie, gdzie też jest egzamin wstępny z matematyki. Jakieś takie rzeczy przynajmniej klasy Martins no i ten laureat nie zagwarantował tutaj. 

00:14:13 Daniel Olkowski 

Czyli po Bóg konkretny wymierny efekt Twojej nauki, prawda? Nie myślałeś o tym nie po to co robiłeś, ale przy okazji się to stało. 

00:14:23 Daniel Olkowski 

No i to jest oczywiście coś fantastycznego. Słuchajcie ja do nas wszystkich mam prośbę, jeżeli macie pytanie do Szymona, to wielka prośba, żeby zadać na czacie, niech to będzie nasza wspólna dyskusja. Także zachęcam do tego, żeby rozmawiać, żeby swoje pytanie, komentarz czy opinie tutaj zamieścić na czacie to wielka prośba. 

00:14:44 Daniel Olkowski 

No to super no ale Szymon nie, no to świetnie to jest oczywiście twoja droga to jest piękna droga. Napisałeś już piękne CV w swo. 

00:14:52 Daniel Olkowski 

Nie masz coś, czego ci oczywiście nikt nie zabierze, czego ci nikt nie ukradnie. To jest piękna sprawa. No ale są tacy, którzy. 

00:15:01 Daniel Olkowski 

To już zaczynają, myślą sobie, kurczę. 

00:15:04 Daniel Olkowski 

No jest wrzesień, Jestem w 7. 8 klasie, może w 6 może jeszcze wcześniej. 

00:15:10 Daniel Olkowski 

No, czy warto znaczy w ogóle nic nie umiem. 

00:15:14 Daniel Olkowski 

Czy jest sens tak co cobyśmy odpowiedzi? 

00:15:17 Szymon Hajderek 

To przede wszystkim może warto sobie zadać pytanie, dlaczego? 

00:15:23 Szymon Hajderek 

Miałoby nie być sensu tak, no bo myślę, że że każdy na początku nic nie mówię. Tak każdy, absolutnie każdy czy to, czy to ja, czy czy każdy to jest prowadzących, czy każdy laureat zwycięzcy międzynarodowych olimpiad jakiś tam Filip Wolski, wszyscy wszyscy na początku nic nie umieli, po prostu potrzeba czasu potrzeba. 

00:15:45 Szymon Hajderek 

Zaangażowania, cierpliwości no oczywiście, no i to tylko kwestia tego. 

00:15:52 Szymon Hajderek 

Jak bardzo yy, jak bardzo wiele będziemy chcieli zaangażować, jak bardzo dużo czasu na to mamy, no i przede wszystkim, jak bardzo nas to interesuje, tak, no bo po pierwsze nie ma sensu się zabierać wtedy, gdy to nie jest coś, co co lubimy coś, to nie jest coś, co moim zdaniem osobiście. 

00:16:13 Szymon Hajderek 

Robić tak właśnie dla punktów. Powiedzmy robić tego, żeby się dostać do dobrej szkoły. 

00:16:19 Szymon Hajderek 

Warto sobie wybrać taką olimpiadę. Takie konkursy, które są jakoś tam związane z tym, co nas właśnie interesuje, tak no a nie się męczyć z czymś, co i tak nam satysfakcji nie da. A to właśnie myślę, że o nią tutaj głównie idzie i o to, żeby jakoś tam. 

00:16:35 Szymon Hajderek 

Podążać zgodnie z tym, co nas pasjonuje? 

00:16:38 Daniel Olkowski 

To, co jest tą twoją satysfakcją, w takim razie powiedz mi, no i jedną troszkę chyba powiedziałeś tak, że te zadania, które jeżeli jeżeli nawet już zgadł, jeżeli już pomysł masz, prawda, wpadłeś na pomysł? Wiesz jak rozwiązać? No. 

00:16:54 Daniel Olkowski 

No właśnie, to rozumiem, że cię motywuje, tak? 

00:16:58 Szymon Hajderek 

To mm to to tak to jest pierwsza rzecz, nie wiem czy najistotniejsza, bo pierwsza rzecz to jest właśnie ta, gdy już jakieś tam mam zadanie długo nad nimi myślę, coś tam nie wychodzi, a tu nagle 100 punktów i wreszcie się udało po iluś tam wielu próbach. 

00:17:17 Szymon Hajderek 

No ale to, no nie Wszystko, no bo są też takie inne momenty jak ty samemu się po prostu uda wymyślić coś, a potem nagle jak ktoś tam mówi, że to ma jakąś nazwę, to jest po prostu tak niesamowicie fajne uczucie, że się wymyśliło coś co. 

00:17:31 Szymon Hajderek 

Ee jest jakimś tam znanym algorytmem, jakimś tam przez kogoś udowodnionym. Takie rzeczy to też jest super satysfakcja. No a myślę, że też. 

00:17:41 Szymon Hajderek 

Niebagatelną radość daje. 

00:17:44 Szymon Hajderek 

Chociażby no taki wspólny czas spędzony właśnie z ludźmi o podobnych zainteresowaniach na obozach informatycznych. Czy w szkole często się zdarza, że z kimś tam po prostu nie wiem. 

00:17:55 Szymon Hajderek 

Godzinkę 2 czy dłużej rozmawiamy sobie jakimiś pomysłami się wymieniamy? Zastanawiamy się, jak to się rozwiązać, co można zrobić. No i czas płynie wtedy szybko i naprawdę dobrze jest spędzony na czymś. 

00:18:10 Daniel Olkowski 

Ja muszę wam powiedzieć, że wczoraj też rozmawiałem z Szymonem, jak się przygotowywaliśmy właśnie tutaj. Szymon skromnie tego nie nie powiedział, ale ja mogę powiedzieć, że no sam wpadł tutaj na. 

00:18:22 Daniel Olkowski 

Yy na na fajnym Union, prawda na takie zbiory rozłączne na taką klasyfikację. No właśnie potem się dowiedział, że to podejście. 

00:18:30 Daniel Olkowski 

Nazywasz się fajne Junior? No to kochani. No to jest piękna sprawa, bo to jest właśnie to odkrywanie, kiedy my samemu odkrywam. 

00:18:37 Daniel Olkowski 

Kiedy sami dochodzimy? 

00:18:37 Szymon Hajderek 

Zbierać coś w sensie lekko lekko skoryguje jakieś fajne, fajne nią akurat to to mi się udało yy razem z OKI to odkryć, ale natomiast ja sam to tam parę innych algorytmów jakiś tam właśnie silnie spójne takie rzeczy drzewo D Fs no coś w tym. 

00:18:41 Daniel Olkowski 

Proszę bardzo. 

00:18:55 Daniel Olkowski 

O K no jasne, to Przepraszam. 

00:18:57 Szymon Hajderek 

Żeby sobie tutaj nie przywłaszczać zasn no za zasług tutaj akurat Mikołaja, którego to film oglądałem i który bardzo dobrze mi Rozjaśnił ten żal. 

00:19:07 Daniel Olkowski 

Jasne, ale to już nieważne czy jaki to był konkretnie. Natomiast jeżeli sami odkrywamy sami do czegoś dojdziemy, potem się okazuje, że ktoś to wymyślił i ma nazwę, ale tu oczywiście, że on to zrobił wcześniej. 

00:19:21 Daniel Olkowski 

No bo my wiadomo, urodziliśmy się później, ale to jest piękna rzecz. Właśnie to odkrywanie to dochodzenie do tego samemu nie czytanie. O tym nie uczenie się tylko samemu. Odkrywanie to jest chyba taka najpiękniejsza. 

00:19:35 Daniel Olkowski 

Nauka i 2 rzecz i to jest właśnie ten początek przygody. To jest właśnie ta nasza przygoda, taka mentalna, taka wewnętrzna, ale jest też ta 2 przygoda, właśnie o której Szymon tutaj powiedział, że my jesteśmy w grupie. 

00:19:48 Daniel Olkowski 

Tak tutaj Szymon wspomniał, że są obozy właśnie organizowane chociażby przez talent w Gdyni przez liceum, do którego Szymon chodzi, które serdecznie polecam, które to są fantastyczne oboz. 

00:19:59 Daniel Olkowski 

Takie zwykle połączone i jeden dzień jakiś chodzenia po górach czy czegoś takiego. 2 to jest programowania no fantastycznie tak jak Szymon powiedział, wtedy się rozmawia. 

00:20:11 Daniel Olkowski 

Nawiązuje się przyjaźnie z ludźmi, którzy mają właśnie podobną pasję. To jest też ta przygoda, ale to już jest 2 część. Oczywiście tej przygody. Pierwsza to jest wtedy też, kiedy my odkrywa. 

00:20:21 Daniel Olkowski 

No myślę, że to są takie piękne momenty, coś, co zostanie z nami na całe życie i coś, o czym będziemy oczywiście wspomina. 

00:20:31 Daniel Olkowski 

Brać się, do czego będziemy wracać. No i te przyjaźnie też zostaną oczywiście na całe życie między nami, więc warto wejść, ale to niekoniecznie musi być ta wspólnota. To niekoniecznie musi być też. 

00:20:42 Daniel Olkowski 

Taka fizyczna mamy na olimpijskim kole informatycznym wspólny serwer discord Szymon też na nim. 

00:20:49 Daniel Olkowski 

Jest także oczywiście też zachęcam do dołączenia link. Do tego discorda można znaleźć tutaj w zaproszeniu na nasze zajęcia, więc jak najbardziej zachęcam do dołączenia właśnie do Wspólnoty. Super szymonie właśnie, ale tu powiedziałeś że. 

00:21:07 Daniel Olkowski 

Że odczuwasz tą radość, kiedy długo myślisz nas zadaniem, to powiedz mi właśnie, jaką ty masz strategię i jak długo myślisz nad zadaniem, kiedy zaglądasz do rozwiązania? Jak wygląda takie zaglądanie do rozwiązania z Twojej strony? 

00:21:24 Szymon Hajderek 

To wygląda bardzo różnie, bo są takie zadania, że nie wiem pomyśle tam. 

00:21:31 Szymon Hajderek 

Yy godzinkę czy tam 2 3 na przykład no to jest tak bardzo różnie zależy od zdania, no i na przykład powiedzmy po konkursie jakimś tam takim kontekście na obozie coś takiego od razu są omówienia tak, no to w takim wypadku ileś tam myślę to 4 godziny ile trwa konkurs na naj potem jest to mówienie jak ja po prostu idę no i sobie tam słucham no bo zazwyczaj to są takie takie zadania które po prostu już jakąś tam bardzo mocno mnie nawet bym powiedział przerastają takie, no z tej cięższej półki tak. 

00:22:00 Szymon Hajderek 

Więc czasami, no nie da Rady tego po prostu samemu wymyślić, bym powiedział w jakimś tam sensownym czasie, no bo nie wiadomo gdybym dostał 3 miesiące to może i by się udało. No ale też czasami po prostu warto sięgnąć do jakiegoś tam. 

00:22:16 Szymon Hajderek 

Po prostu skorzystać z czyjejś Rady tak, bo ktoś już w tym siedzi dłużej. Ktoś właśnie wie, jak takie zadanie rozwiązać. 

00:22:22 Szymon Hajderek 

No, ale są też takie zadania akurat nasza szkoła taki ma system. Myślę, że bardzo fajny, że nasz nauczyciel daje nam zadania indywidualnie dobiera i potem. 

00:22:31 Szymon Hajderek 

Yy dostajemy zadania, ale w żaden sposób nie mamy dostępu do ich omówień i takie zadanie tam sobie wisi. U nas na konkursie prywatnym. 

00:22:43 Szymon Hajderek 

Dopóki wreszcie na jakieś pomysły nie wpadniemy i to tak wygląda, że od iluś tam tygodni. Na przykład mamy jakieś zadanie, na które wciąż nie wymyśliłem żadnego rozwiązania. 

00:22:52 Szymon Hajderek 

Potem sobie wchodzę, czytam Jeszcze raz, no i nagle mnie olśniewa. Tak jest jakieś rozwiązanie. Na przykład ostatnio miałem przestanku. Które ta. 

00:23:01 Szymon Hajderek 

3 miesiącach około wreszcie mi się udało rozwiązać, no więc to naprawdę różnie bywa tak, no bo jak jest to omówienie to faktycznie może i warto czasem skorzystać, ale z 2 strony też ta taka praca samodzielna, że jednak nie dam sobie jakkolwiek pomóc bo po prostu chce to rozwiązać samemu to też myślę dużo daje to jest taki trochę różny typ pracy, prawda? 

00:23:23 Daniel Olkowski 

Masz rację. No to jest taki trudny balans. Trudna decyzja, w którym miejscu zajrzeć tego rozwiązania, ale myślę, że warto podkreślić to, co powiedziałeś. Najcenniejszy jest ten czas. 

00:23:33 Daniel Olkowski 

Gdy sami myślimy nad zadaniem, prawda ten czas, w którym sami sprawdzamy różnego rodzaju ścieżki, czy one prowadzą do tego rozwiązania akurat naszego zadania? 

00:23:45 Daniel Olkowski 

Ale jeśli one nie prowadzą nawet do tej ścieżki, nie prowadzą do rozwiązania tego zadania, to też dobrze. To też nie jest zmarnowany. Czas to też jest dobrze wykorzystany czas, bo to daje nam doświadczenie na później, prawda? 

00:23:59 Szymon Hajderek 

No ja jak mogę od siebie powiedzieć, że niejednokrotnie zdarzało się, że właśnie tam jakieś zadanie rozwiązuje jakiś myślę nad jakimś problemem, a potem się okazuje, że zupełnie coś tam pomieszałem i to nie jest to zadanie, że zupełnie gdzieś tam nie wiem. 

00:24:15 Szymon Hajderek 

Treść pomylona, czy tam po prostu gdzieś się zamieszałem w moim rozumowaniu, potem czytam jakieś inne zadanie? Patrzę, no to jest to, co ja rozwiązałem przez przypadek tak, no to to są takie. 

00:24:26 Szymon Hajderek 

Fajne momenty no. 

00:24:27 Daniel Olkowski 

Warto myśleć. 

00:24:28 Szymon Hajderek 

Co myśleć bo? 

00:24:30 Szymon Hajderek 

Można na dużo wpaść, nawet o tym. 

00:24:32 Szymon Hajderek 

Nie wiedząc tak. 

00:24:33 Daniel Olkowski 

Prawda? No właśnie, czyli po raz kolejny wracamy do tego, że odkrywamy tak Olimpiada. Nas motywuje do tego, żeby odkrywać samemu, ale zdarza ci się przeczytać rozwiązanie zadania. 

00:24:44 Szymon Hajderek 

Oczywiście, że mi się zdarza, zdarza mi się jak. 

00:24:48 Szymon Hajderek 

Yy no tak no powiedzmy, ileś tam już myślę dużo czasu i powiedzmy widzę, że nawet nie jest to jakiś tam problem po stronie powiedzmy. 

00:24:59 Szymon Hajderek 

Yy tego, że nie wymyślać coś takiego, tylko na przykład natury technicznej, że trochę gdzieś tam się gubia. Wiem nam implementacji już tak naprawdę nie wiem jak to zrobić, żeby to ładne, żeby nie pomagać takie rzeczy. 

00:25:13 Szymon Hajderek 

No to czasami się zdarza zerknąć tak samo są też zadania, które po prostu widzę, że mnie ewidentnie przerasta. No to moi coś tam nie wiem. 5 czasami 10, czasami po paru dniach po prostu się zdarza zajrzeć. 

00:25:25 Daniel Olkowski 

Tak i co zaglądasz? Raz zaglądasz więcej niż ja. 

00:25:31 Szymon Hajderek 

Myślę, że to bardzo zależy od omówienia. To też zależy od zadania, no bo są takie zadania, że. 

00:25:38 Szymon Hajderek 

Zajrzy się, nawet nie wiem. Obejrzy to też jest moja metoda, że czasami po prostu oglądam sobie omówienia po kawałku, no bo, a nóż nie muszę obejrzeć całego, że kawałek i tam wreszcie jedno zauważę, że to jest coś. 

00:25:49 Szymon Hajderek 

Teraz już widzę tutaj i tutaj mi się cały mój tok myślowy Domyka i już już wiem jak to zrobić, prawda? 

00:25:55 Daniel Olkowski 

Się jak najmniej z tego z tej podpowiedzi skorzystać, żeby jak najwięcej było po stronie twojego mózgu wysiłku. 

00:25:57 Szymon Hajderek 

Tak znam się. 

00:26:00 Szymon Hajderek 

Żeby jak najwięcej było po mojej stronie dokładnie i to myślę, że to też jest taka fajna metoda. 

00:26:06 Szymon Hajderek 

Yy ale no są też takie omówienia. Powiedziałbym już jakiś totalnie skomplikowane, gdzie nawet jakieś pojedyncze zdanie jakieś tam nie wiem. 

00:26:14 Szymon Hajderek 

Piętnastokrotnie złożone, wypowiedziane przez zamawiającego warto sobie parę razy odtworzyć, żeby wreszcie zatrybiło, co ona w ogóle znacznie to, bo przy tych najcięższych zadaniach czasami ciężko jest coś takiego omówić inaczej. 

00:26:27 Daniel Olkowski 

No tak jak jest, jak jest, jak jest nowa dziedzina, prawda? No to trudno, żebyśmy rozwiązali. Jeżeli wchodzimy w zupełnie nową dziedzinę, która jest dla nas nieznana, prawda? Nie umiemy się w niej poruszać. No to trudno, żebyśmy tutaj. 

00:26:40 Daniel Olkowski 

No od razu przynajmniej coś wymyślili, tak jak powiedziałeś silnie spójne składowe, cokolwiek no jesteśmy w stanie do pewnych rzeczy dojść sami też po wielu tutaj dniach czy po kilku godzinach czy może po minutach. 

00:26:52 Daniel Olkowski 

Jeżeli od razu nam się uda, no ale oczywiście do wszystkiego nie damy rady dojść sami, prawda? Bo to nawet czasu tyle nie mamy, więc pewne nową wiedzę też musimy sobie przyswoić oglądając, prawda? 

00:27:03 Daniel Olkowski 

No jasne, to to jasna sprawa. Czy tu jeszcze chciałbyś coś być może dodać? 

00:27:10 Szymon Hajderek 

Tak tak takiego szybkiego googla sobie zrobię. 

00:27:17 Szymon Hajderek 

I mamy 990 milionów wyników, no więc wszystkich związanych z algorytmami rzeczami na pewno sami nie wymyślimy. No. 

00:27:26 Daniel Olkowski 

Dokładnie tak dokładnie, tak więc na pewno pewne rzeczy trzeba po prostu poznać, bo ktoś już do nich doszedł, ale warto też dochodzić samemu i tutaj ten balans po raz kolejny sobie wyznaczyć. No. 

00:27:40 Daniel Olkowski 

No dobrze, ale powiedz mi, czy była taka sytuacja, że jest nowy temat? 

00:27:45 Daniel Olkowski 

Ty słuchasz kogoś, bo jesteś na takich zajęciach stacjonarnych albo oglądasz i w trakcie tych zajęć nie Wszystko ci się udało zrozumieć, złapać. 

00:27:56 Szymon Hajderek 

No oczywiście takie sytuacje mają miejsce bardzo często. 

00:28:02 Szymon Hajderek 

My się zarządza jakimś obozie, no bo to tak z reguły staram się pójść. Powiedzmy do tej grupy zadaniowej, w której właśnie takie sytuacje będą miały miejsce. 

00:28:11 Szymon Hajderek 

No bo. 

00:28:12 Daniel Olkowski 

Chcesz się nauczyć? 

00:28:13 Szymon Hajderek 

Chcę się nauczyć tak, no gdybym Wszystko rozumiał na wykładach, no to. 

00:28:17 Daniel Olkowski 

Nic nie zyskujesz? 

00:28:18 Szymon Hajderek 

No nic nie zyskuje, no bo po co się uczyć czegoś, czego już tam się nauczyłem wcześniej we własnym zakresie? Jak mogę pójść sobie do tej grupy? Tam powiedzmy, a u nas są grupy od a do E później grupy a No i tam posłuchać czegoś, z czego zrozumiem 15% kolejne tam 30 dopytam, a kolejne 30 gdzieś tam sobie kminie no i już jest. 

00:28:39 Szymon Hajderek 

Jest balans i już jest. 

00:28:40 Szymon Hajderek 

85 tak. 

00:28:43 Daniel Olkowski 

Jest balans, jest trochę poznawania. 

00:28:44 Szymon Hajderek 

75 dodawanie to nie jest dobra rzecz. 

00:28:48 Daniel Olkowski 

To no jasne. No właśnie, bo część osób, która zatrzyma mówi, Kurczę, no ja tam nie Wszystko jeszcze zrozumiałem na tych zajęciach. 

00:28:57 Daniel Olkowski 

Czy to jest dla mnie to rozumiem, że tu odpowiedź jest taka, że to nic nie znaczy, że każdy z nas potrzebuje kilka razy obejrzeć. Każdy z nas potrzebuje kilka razy przetrawi. 

00:29:09 Daniel Olkowski 

Żeby poukładać sobie w głowie, prawda? 

00:29:12 Szymon Hajderek 

Myślę, że nawet nie tyle kilka razy obejrzeć po prostu. 

00:29:17 Szymon Hajderek 

No spróbować sobie jakieś tam te fragmenty, no tak, może i powtórzyć fragmenty, ale też usiąść sobie samemu nad tym problemem i z tych wyrywkowych. 

00:29:26 Szymon Hajderek 

Co tam zrozumieliśmy z tych wybryków spróbować sobie dołączyć? No to jeszcze mogły znaczyć te pozostałe gdzieś tam sobie coś narysować na kartce to też jest kluczowa rzecz, by na kartce rysować. Czy tam na komputerze gdziekolwiek no bo mi przynajmniej obrazki bardzo pomagają i bardzo dużo dają no i po jakimś czasie. 

00:29:45 Szymon Hajderek 

Pewnie się uda, to zrozumieć. Yy myślę, że myślę, że właśnie to też to też jest właśnie takie fajne uczucie, a jeszcze najlepiej to, jak się zrozumie i potem już implementacje powiedzmy w języku programowania samodzielnie to już jest w ogóle petarda totalna i. 

00:29:48 Daniel Olkowski 

I wtedy jest radość. 

00:30:02 Daniel Olkowski 

Mistrzostw Świata. 

00:30:03 Szymon Hajderek 

Tak tak tak tak. 

00:30:05 Daniel Olkowski 

No jasne, no to bardzo dobrze. No to. 

00:30:07 Daniel Olkowski 

Właśnie wszyscy, którzy. 

00:30:08 Daniel Olkowski 

Tutaj zastanawiamy się nad tym też zadajemy sobie pytanie, No dobrze, no ale jak rozpoznać? 

00:30:16 Daniel Olkowski 

Czy olimpiada jest dla mnie? 

00:30:20 Szymon Hajderek 

No tak, no więc yy ja myślę, że jeżeli ktoś sobie zadaje takie pytanie, to myślę, że. 

00:30:30 Szymon Hajderek 

Prawdopodobnie ta olimpiada jest dla niego, no bo skoro już się zastanawiać, czy jest dla niego, skoro już sobie myśli, czy można coś tutaj zrobił sprawno zawalczyć? Tak, no to. 

00:30:42 Szymon Hajderek 

Ee to tak to to olimpiada jest dla tej osoby, no bo właśnie o to w tej olimpiadzie chodzi, żeby yy. 

00:30:47 Szymon Hajderek 

Po pierwsze być chętnym do tego i po 2 włożyć w to wysiłek. No więc teraz tylko kwestia tego. 

00:30:55 Szymon Hajderek 

No właśnie, jak już mówiłem, ile pracy włożymy i. 

00:30:58 Szymon Hajderek 

Jak bardzo nam się to podoba. No tak, no tak, tak myślę po prostu. 

00:31:04 Daniel Olkowski 

No dobrze, ale powiedz no bo tutaj w ramach OKI olimpijskiego koła informatycznego w poniedziałki jest nauka programowania od podstaw. 

00:31:12 Daniel Olkowski 

We wtorki jest ta olimpiada od podstaw, gdzie rozwiązujemy te problemy. Oczywiście od samego początku uczymy się tego rozwiązywania tych problemów. Odkrywamy te rozwiązywanie problemów od samego początku od samego zera. No ale jednak we wtorki zakładamy, że już. 

00:31:26 Daniel Olkowski 

Umiemy programować przynajmniej taki proste programowaniu. Już umiemy pętle, warunki, tablicę, że te 3 rzeczy już jakąś są nam znane, że przynajmniej dotknęliśmy. 

00:31:37 Daniel Olkowski 

I powiedz mi, część osób zadaje sobie takie pytanie, Kurcze, czy w tym roku skupić się na nauce programowania, a za rok wziąć się za to rozwiązywanie problemów? 

00:31:49 Daniel Olkowski 

Czy jedno i 2 naraz? 

00:31:53 Szymon Hajderek 

No to ja myślę, że to jest kwestia tego właśnie ile czasu się nad sobą święcić i jak bardzo. 

00:32:01 Szymon Hajderek 

No tak no bo czas jest ograniczony tak i czas można poświęcić na to lub na to lub na to na to i na to ewentualnie ale na pewno nie na Wszystko. 

00:32:09 Szymon Hajderek 

No i to jest kwestia wyboru, czy w tym roku chce zrobić programowanie i olimpiadę? Znaczy na przykład w tym roku właśnie sobie zrobić programowanie, a w następnym olimpiadę? No, ale zdecydowanie myślę, że da się nauczyć w jednym roku i programowania i tych podstaw do olimpiady. 

00:32:28 Daniel Olkowski 

Ty jesteś tego najlepszym przykładem, tak? 

00:32:31 Szymon Hajderek 

Myślę, że może nie najlepszym, ale przykładem Jestem. 

00:32:35 Szymon Hajderek 

No bo właśnie tak w zeszłym roku to u mnie wyglądało, że miałem tylko jakieś takie totalne podstawy i jednak głównie się uczyłem. 

00:32:42 Daniel Olkowski 

Nie doczytałeś? 

00:32:43 Szymon Hajderek 

Również programowania pod tą olimpiadę właśnie z rozwiązań tych zadań właśnie z jakiś tam omówień. Jak czegoś nie wiedziałem, to po prostu gdzieś tam sobie do przetrwałem. Tak to czytałem. No i zdecydowanie się da zdecydowanie się da i to zależy wyłącznie od poświęconego czas. 

00:33:01 Szymon Hajderek 

I i tego gdzie się szuka, no i no tak tyle. 

00:33:09 Daniel Olkowski 

A jeżeli chcielibyśmy wystartować w Olimpiadzie, ale jeszcze nie umiemy programować to, no musimy się zgodzić, że te pierwsze zajęcia będą dla nas troszkę trudniejsze, bo ty, jak również inni współprowadzący, oczywiście rozwiążemy ten problem. 

00:33:25 Daniel Olkowski 

Ta pierwsza część prawda tych naszych zajęć to będzie rozwiązanie problemu. Tu nie będzie potrzeba żadnego programowania. Po prostu musimy rozwiązać pewien problem zastano. 

00:33:32 Daniel Olkowski 

Weź się. No jak? 

00:33:35 Daniel Olkowski 

Komputer powinien. 

00:33:38 Daniel Olkowski 

Co, co komputer powinien robić tak, żeby rozwiązać na ten nam ten problem szybko i tu nie potrzeba żadnego języka programowania. 

00:33:45 Daniel Olkowski 

My po prostu będziemy myśleć. Nie potrzeba programować, po prostu wystarczy przejść, mieć otwarty umysł i to jest jasna sprawa. 

00:33:52 Daniel Olkowski 

Ta 2 część to będzie zapisanie tego naszego pomysłu w jakimś języku programowania, jak go nie umiemy jeszcze no to wiadomo, że będzie nam troszkę trudniej, ale rozumiem, że ty. 

00:34:05 Daniel Olkowski 

Podobnie jak inni prowadzący oczywiście ten kod omówisz bardzo dokładnie, prawda? Czyli po ta ta 2 część też linijka po linijce mówisz co każda tutaj instrukcja będzie robić oczywiście. 

00:34:18 Szymon Hajderek 

Jest też miejsce zawsze do pytania na czacie. Tak można zawsze zadawać pytanie pytania. Ja osobiście sporo z tego korzystałem na zajęciach. Pamiętam, że wiadomość po wiadomości ode mnie leciała. No i. 

00:34:32 Szymon Hajderek 

Jednak to zdecydowanie pomaga często, no bo myślę, że każdy prowadzący jest chętny, żeby tych odpowiedzi udzielać. No i udzielać właśnie z różnych perspektyw, żeby ostatecznie któraś się wpasowała w to, jak jak ten pytający myśli. No i. 

00:34:53 Daniel Olkowski 

No i trzeba się zgodzić na to, że na początku może być troszkę trudniej. Prawda, że te pierwsze 4 zajęcia tak, że te pierwsze 4 zajęcia? No to musimy się troszeczkę przyzwyczaić do tego języka programowania, którego być może nie znaliśmy w tej 2 części. 

00:35:06 Daniel Olkowski 

Oczywiście, bo ta pierwsza wiadomo to jest rozwiązanie problemów jest niezależne. To są te rysunki, to jest ta dyskusja to roz. 

00:35:12 Daniel Olkowski 

Ale ta 2 część, to jest oczywiście. 

00:35:15 Szymon Hajderek 

To znaczy, mówię, ja to miałem już jakieś takie. No tak, bo ja na OKI to już kiedy byłem na OKI, to już tam chwilę wcześniej jak mówiłem, byłem na tym kółku tak ten sam o nim no i tam już troszeczkę też coś podłapał. 

00:35:15 Daniel Olkowski 

To jest oczywiście programowanie, jeśli go do tej pory nie mieliśmy, będzie troszkę trudniej, ale po 4 8 zajęciach wejdzie w krew, kiedy już tak poczułeś. 

00:35:25 Daniel Olkowski 

No bo ty oczywiście i uczyłeś się programować i rozwiązywać te problemy równolegle i w którym momencie już tak uzyskałeś taką większą swobodę w tym programowaniu? 

00:35:47 Szymon Hajderek 

Yy po paru zajęciach już jakieś tam buty pisałem właśnie jakieś takie for Forze w forze. 

00:36:00 Szymon Hajderek 

Niestety myślałam zawsze, że to jest optymalne rozwiązanie i super działające. No, ale to się potem zostało stricte zweryfikowane. No a już na tym OKI na tych zajęciach tutaj tak mniej więcej wiedziałem co się dzieje w tym kodzie. Też też to jest fajne, że. 

00:36:16 Szymon Hajderek 

Na zajęciach ten kod jest omówiony, więc nawet jeżeli nie wiem, co się robi. No to jest to wytłumaczone. No i potem już po prostu będę wiedział. 

00:36:22 Szymon Hajderek 

No a jeżeli nie wiem, wciąż no po prostu to szykuje sobie. Jestem jak tam w różne miejsca. Czy to z tak overflow, który jest przyjacielem każdego programisty, czy to inne fora jakieś xxx jakieś takie rzeczy? No generalnie trzeba po prostu googlać i szukać sobie informacji i zaproś to nie znajdzie tak. 

00:36:40 Daniel Olkowski 

Odkrywać i odkrywać. 

00:36:43 Daniel Olkowski 

Jeżeli do tego dochodzimy samemu, to dłużej zapamiętujemy praw. 

00:36:47 Szymon Hajderek 

Jeszcze powiem od siebie, że myślę, że no na tych zajęciach przy tym jak ja w nim uczestniczyłem. No to takiego programowania można się nauczyć nawet z samych tych zajęć, ale tak stricte pod olimpiadę właśnie. 

00:37:00 Szymon Hajderek 

Natomiast w tej grupie programowanie tam się no bardziej, no więcej się z tego języka samego czerpnia po prostu bardziej się go dogłębnie rozumie i więcej można w nim zrobić jako takim po prostu potężnym narzędziu, jakim ten język z pewnością. 

00:37:17 Daniel Olkowski 

No dokładnie, czyli pod olimpiadę potrzebujemy fragment tak naprawdę tylko tego programowania nie musimy programować na podstawie omówień. 

00:37:24 Szymon Hajderek 

Żeby algorytmy, a nie jakieś takie potężne systemy złożone. 

00:37:27 Daniel Olkowski 

Prawda? Tak tak nasz kot zwykle to będzie tam od 10 do maksymalnie pewnie 80 linii jak to już to już tam jakieś maksimum ale to zwykle jest 30 40 linii jak to zależy jak kto pisze Jestem bardziej rozwlekły. 

00:37:40 Daniel Olkowski 

Tutaj ty pewnie Tomek Kwiatkowski nie prowadzący są tutaj tutaj lepsi ode mnie w tym programowaniu. Piszecie to ładniej zwięźlej, ale myślę, że to jest te 20/30 40 linijek mniej więcej więc to nie są takie rzeczy, które wymagają inżynierii oprogramowania, więc samych tutaj zajęć też jesteśmy w stanie tego programowania się nauczyć. Pod samą Olimpiadę, przyjmując i zgadzając się, że na początku będzie troszkę ciężej. 

00:38:04 Daniel Olkowski 

To jest jasna sprawa, jeżeli mamy ochotę, to oczywiście to programowanie od podstaw też warto. Czy tu jeszcze chciałbyś coś ewentualnie doda? 

00:38:14 Szymon Hajderek 

Dodać może pewną liczbę liczby linii, jaki nasz algorytm może mieć. No bo przyznam się, że ostatnio mi się udało. 

00:38:22 Szymon Hajderek 

Jakąś jakimś cudem stworzyć o długości 370 linii do zadania? No to to w pewnym momencie już się robi nieco kłopotliwe, kłopotliwe i skomplikowane. Ale no tak. 

00:38:28 Daniel Olkowski 

Ris tak. 

00:38:32 Daniel Olkowski 

W publikowane. 

00:38:36 Daniel Olkowski 

To, co to było za zadanie? 

00:38:42 Daniel Olkowski 

Trudne było zadanie. 

00:38:43 Daniel Olkowski 

No oczywiście nie, no to wiadomo, jeżeli mamy już tutaj kilka drzew przez działowych czy jeszcze jakiś innych więcej struktur, to rzeczywiście być może potrzebujemy czy więcej linii jak czy i tak dalej, ale to już jest dopiero gdzieś gdzieś gdzieś tam ewentualnie dalej. Myślę, że w ramach. 

00:38:58 Daniel Olkowski 

Tego, jak zaczynamy, to te między 20 40 linii, jak będziemy się raczej raczej mieścić, tak jak mówię do 80. Ewentualnie to są takie nasze kody, no to świetnie. No to bardzo dobrze powiedz. 

00:39:17 Daniel Olkowski 

No ty jesteś w tej chwili w 2 klasie, tak będziesz w tej teraz jesteś w 2 klasie. Co dokładnie? 

00:39:22 Szymon Hajderek 

Teraz Jestem w 2 klasie. 

00:39:25 Daniel Olkowski 

Ee, rozumiem, że to dla ciebie jest nadal tak samo fascynujące jak zaczynałeś w tej 7 8 klasie? Tak nadal to to jest dla ciebie ta ta radość tak z tego co robisz to jest nadal twoja pasja. 

00:39:38 Szymon Hajderek 

Już zdecydowanie zdecydowanie jest. 

00:39:40 Szymon Hajderek 

Tak no ale powiem, że szczerze to się tak trochę zmienia. Z czasem na początku to była taka po prostu totalnie, no w fascynację, no bo jakby łatwo było uzyskać takie. 

00:39:53 Daniel Olkowski 

Szybki Progres. 

00:39:55 Szymon Hajderek 

Tak no i jednak jest tak, że z czasem się poznaje. To coraz cięższy zagadnienia i każde takie zagadnienie trochę więcej czasu wymaga trochę więcej jak. 

00:40:04 Szymon Hajderek 

Gdzieś tam matematyki, gdzieś tam w tle jest trochę więcej jakiś takich skomplikowanych rzeczy. No ale no, z jednej strony tego jest mniej tych momentów, że wow mam coś nowego super, a z 2 strony te momenty też są, może nawet nieco bardziej satysfakcjonujące. No bo yy. 

00:40:25 Szymon Hajderek 

Skąd jesteś coś ciężkiego, bardziej wyrafinowany, może właśnie słowo. 

00:40:28 Daniel Olkowski 

To tak bardziej wyrafinowany, wyrafinowany smak. 

00:40:31 Szymon Hajderek 

Tak tak, tak coś w tą stronę. 

00:40:34 Daniel Olkowski 

Ale powiedz, czy po prostu robisz, bo ci to sprawia satysfakcję. Po prostu robisz te zadania, rozwijasz się. To jest jasne, bardzo się cieszę i powiedz mi, ale czy myślisz o tym, co będzie za 10 lat? 

00:40:47 Daniel Olkowski 

Czy to na razie jeszcze jeszcze nie nie jest nic takiego, o czym byś myślał? 

00:40:52 Szymon Hajderek 

Nie, to coś tam myślę, coś tam myślę. 

00:40:57 Szymon Hajderek 

Tylko różne to są pomysły, ale no, chciałbym gdzieś tam przede wszystkim za 10 lat, 10 lat to będzie kiedy za 10 lat o K. 

00:41:07 Szymon Hajderek 

Nie wiem, 10 lat to już po studiach. Jeśli dobrze myślę, to już myślę tak, no to. 

00:41:12 Daniel Olkowski 

W ogóle to jest nieskończoność, na razie tak. 

00:41:15 Szymon Hajderek 

A to to to daleko daleko. Zawsze myślę, że fajnie byłoby mieć. Nie wiem jakąś. 

00:41:16 Daniel Olkowski 

No właśnie. 

00:41:21 Szymon Hajderek 

Po prostu pracować w jakiejś takiej? 

00:41:24 Szymon Hajderek 

Firmie, w której właśnie można można myśleć po prostu nie mieć jakiejś takiej nudnej. Powiedzmy roboty. 

00:41:32 Szymon Hajderek 

Tych myślę kategoriach. 

00:41:36 Szymon Hajderek 

Po prostu robić coś, co właśnie dalej sprawia tą satysfakcję, coś, co pozwala. 

00:41:44 Daniel Olkowski 

Coś, co pozwoli przyspieszyć coś, co się robiło. Tydzień zrobisz godzinę, prawda? 

00:41:47 Szymon Hajderek 

No właśnie, może gdzieś wtedy sobie tak, bo te algorytmy są bardzo fajne, tak samo podobają mi się. Nie wiem jakiś tam. 

00:41:53 Szymon Hajderek 

Yy różne, no programowanie graficzne jakieś tam będzie wiele takie rzeczy. 

00:41:56 Daniel Olkowski 

A no proszę. 

00:41:59 Daniel Olkowski 

No to tam też jest algorytmika. 

00:42:00 Szymon Hajderek 

To też jest właśnie właśnie tam. Jest też jest to algorytmika. To też jest sporo matematyki, więc bardzo to są ciekawe zagadnienia od tej akurat nie po prostu się uciec nie da, gdziekolwiek się nie pójdzie, to chce bardziej wymagających. 

00:42:15 Szymon Hajderek 

Miejsce jakiś tam nie wiem czy to są kompilatory czy to są yy, czy to są gry, czy to są systemy. No wszędzie jakieś tam algorytmów potrzeba i przede wszystkim szybkich no. 

00:42:28 Szymon Hajderek 

No tak, no nie da się zrobić komputer. 

00:42:29 Daniel Olkowski 

Bo to algorytm tak algorytmika sprowadza się tak do do do 2 rzeczy szybciej lepiej, prawda? Szybciej coś co się robiło biliony lat zróbmy w sekundę albo lepiej. 

00:42:40 Daniel Olkowski 

No jeżeli tutaj Facebook pokazuje nam jakieś Posty, no to może może pokazać lepsze temu użytkownikowi tego Facebooka, prawda? Google maps być może może pokazać lepszą trasę? Tak? 

00:42:53 Daniel Olkowski 

Yy jest szczególnie żoną, jest bardzo skomplikowana, albo jeżeli ktoś wysyła paczki, to być może można jej jeszcze lepiej zapakować, prawda? 

00:43:00 Daniel Olkowski 

Więc olimpiada sprowadza się do tego szybciej lepiej, no i takich ludzi oczywiście potrzeba to w ogóle nie ma 2 zdań historię tutaj olimpijczyków to pokazują. Mam nadzieję, że i tego ci życzę, żeby twoja historia też oczywiście taka była. 

00:43:13 Daniel Olkowski 

To jasne, czyli cieszę się w takim razie, że nie widzisz, że że rozumiem, nie nie traktujesz tego jako przygody, tylko takiej, która będzie trwała w szkole średniej, ale też masz nadzieję na to, że ona się rozszerzy gdzieś dalej, prawda? 

00:43:27 Szymon Hajderek 

No ja powiem szczerze, że to nie tylko jest tak, że się uczy tej informatyki tej algorytmiki, no bo tak powiem, że to widzę po sobie, że od kiedy się za to zabrałem no to to faktycznie mi daje takie nowe spojrzenie na wiele rzeczy, ale też. 

00:43:43 Szymon Hajderek 

Po prostu ułatwia naukę, czy to fizyki, czy matematyki. O ile w 8 klasie z matematyki do żadnych konkursów się nie przygotowywałem nic takiego. 

00:43:52 Szymon Hajderek 

No to teraz sobie razem powiedziałbym bardzo dobrze i myślę, że to jest też właśnie zasługa tej informatyki, która znaczy tej no algorytmiki. W tym przypadku, która dała mi taką dobrą. 

00:44:04 Szymon Hajderek 

Bazę też przy jakichś tam dowodach, przy jakiś tam pomówieniach, to Wszystko się ze sobą łączy i tak przeplata na różne sposoby, więc gdziekolwiek nie wyląduje czy to w informatyce, czy jako jakiś tam. 

00:44:15 Szymon Hajderek 

Yy inżynier yy, powiedzmy czy Fizyka czy matematyka to zawsze to jedno się z 2 łączy po prostu dalej zasadzie. 

00:44:23 Daniel Olkowski 

Tak tak jak tak. 

00:44:25 Daniel Olkowski 

Jak no klasyczne, chyba podejście do rozwiązywania problemów przy olimpiadzie. No to jest spiszmy obserwacje, prawda? 

00:44:31 Daniel Olkowski 

Nawet te banalne, a z nich mogą wynikać nieoczywiste i niebanalne i zupełnie zaskakujące wnioski, prawda? To jedna taka rzecz i 2 no to podzielmy problem na pod problemy, prawda? Na mniejsze żebyśmy sobie. 

00:44:43 Daniel Olkowski 

Poradzili, więc oczywiście myślę, że o tym będziesz mówił o tym będziemy mówić na naszych zajęciach. Tego się nauczymy, to przeniknie nas tak jak ciebie przenika. No i pozwoli zastosować to zupełnie też innych, często nieoczywistych dziedzinach. 

00:45:02 Daniel Olkowski 

Nie wiem czy tu byś jeszcze chciał coś dodać, czy jedziemy. 

00:45:06 Szymon Hajderek 

Możemy, możemy jechać dalej? 

00:45:07 Daniel Olkowski 

Możemy jechać dalej. To jest jasna sprawa. No dobrze, ale powiedz właśnie to jest jasna rzecz. 

00:45:16 Daniel Olkowski 

Olimpiada i szkoła, prawda, no musimy tutaj mamy szkołę. Wiadomo, zajęcia też prace domowe i jak ty sobie tutaj układasz. 

00:45:27 Daniel Olkowski 

No teraz jeszcze w ogóle będziesz też przecież pomagał nam wszystkim w tym, żeby do tej olimpiady się tu przygotować, więc masz i szkołę sam się przygotowujesz do swoich konkursów też. 

00:45:43 Daniel Olkowski 

I uczysz pomagasz właśnie odkrywać tutaj nam wszystkim. 

00:45:48 Daniel Olkowski 

Jak jak to połączyć, jak to sobie poukładać? 

00:45:51 Szymon Hajderek 

To ja wybrałem taką szkołę, że u mnie to się trochę można powiedzieć. Łączy już od razu, bo mam. 

00:46:00 Szymon Hajderek 

Wbudowany w mój Plan lekcji zajęcia informatyczne, no i jest dość sporo. 

00:46:06 Szymon Hajderek 

Dodatkowo tam jest właśnie w sobotę. Jeszcze to koło, o którym już wcześniej mówiłem. W środę mamy warsztaty. 

00:46:12 Szymon Hajderek 

To są też 2 godziny zegarowe rozwiązywania zadań. 

00:46:17 Szymon Hajderek 

Jeszcze tam jeden dzień w tygodniu. Dodatkowo te indywidualne zadania, o których już wspomniałem. No ale. 

00:46:23 Szymon Hajderek 

Ja mam szczerze takie podejście, że yy. 

00:46:27 Szymon Hajderek 

Jest pary tych przedmiotów, których mi zależy i które po prostu wiem, że yy chce chce się w nich rozwijać. 

00:46:33 Szymon Hajderek 

Chcę sporo robić tak, to jest przede wszystkim właśnie informatyka, matematyka. No i w tym roku też też fizyka, bo nasza klasa to dostała możliwość rozszerzenia tego przedmiotu. No i post. 

00:46:45 Szymon Hajderek 

Wiem się. 

00:46:48 Szymon Hajderek 

Łączyć tak, bo też też jest to przedmiot fascynujący. No ale są też takie inne przedmioty. Może nie będę wymieniać. 

00:46:59 Szymon Hajderek 

No i nieco mniej mnie. 

00:47:03 Szymon Hajderek 

Przyjmują i też po prostu, no nie tyle sobie całkowicie odpuszczam. Wiadomo, bo coś tam trochę minimum trzeba zrobić, ale po prostu nie. 

00:47:11 Szymon Hajderek 

Nie będę się jakoś tam, douczam w domu godzinami, tak tylko na przerwie przed do sprawdzianu trzeba się jakokolwiek przygotować, żeby zdać na zadowalającą cenę. No i i tyle no. 

00:47:24 Daniel Olkowski 

Czyli skupiasz na tym, czyli jakby Twoje podejście skupić się na swojej pasji. 

00:47:24 Szymon Hajderek 

Bez przesady. 

00:47:29 Szymon Hajderek 

Tak tak tak tak. 

00:47:31 Daniel Olkowski 

Tak tak by można to skrócić w jednym zdaniu. Rozumiem i po prostu no warto tak, bo to niekoniecznie musi być informatyka tak to może być gotowanie tak to może być geografia, prawda może być zupełnie coś innego, czy ekonomia czy cokolwiek innego, ale warto się skupić na tej swojej pasji. Ona nam odpłaci, prawda? Odpłaci w tym, że po prostu będziemy N. 

00:47:53 Daniel Olkowski 

No i że będzie nam to sprawiało przyjemność, prawda? To jest jasne, ale być może też oczywiście ta pasja, o której mówimy, jasna sprawa, no robimy dla niej, bo bo sprawia nam to przyjemność. 

00:48:06 Daniel Olkowski 

To jest jasna jasność, nie ma tutaj żadnej dyskusji, ale jednak te konkursy, w szczególności Olimpiada. Ona jest tym motywatorem, prawda? No mamy ten pierwszy etap trzeba zrobić zadanie, prawda? Potem mamy 2 etap, trzeba też zrobić. 

00:48:19 Daniel Olkowski 

Trzeba się przygotować, tylko tam trzeba pójść na ten etap. No już jak jesteśmy na tym etapie, to chcemy jednak jak najlepiej wypaść. 

00:48:26 Daniel Olkowski 

No chcemy, żeby tą wiedzę, której się nauczyliśmy, żeby ją oddać, prawda? Żeby napisać na tyle, na ile umiemy, to jest jasne, ale wtedy wkrada się coś takiego jak jak stres, prawda? 

00:48:38 Daniel Olkowski 

Czy ty doświadczasz też w momencie, kiedy jesteś na konkursie? No wiadomo na pierwszym etapie to piszemy z domu, ale na 2 etapie potem czy na 3 etapie czy doświadczasz stresu? 

00:48:50 Szymon Hajderek 

Nie mam jakiegoś takiego wielkiego doświadczenia, tak, no bo tam na razie brałem udział w tym o jocie. Potem brałem udział w tych no w olimpiadzie w zeszłym roku. 

00:49:02 Szymon Hajderek 

No ale tak, no oczywiście stres jest, bo no tak jeszcze mamy tak kursy w soboty też utrzymywane w takim stylu, więc trochę to czuć. 

00:49:10 Szymon Hajderek 

No ale wiadomo, że atmosfera jest jednak luźniejsza niż na olimpiadzie. No to na olimpiadzie oczywiście Jestem stres i. 

00:49:17 Szymon Hajderek 

Czuć czasami, szczególnie w tych momentach, gdy już tam się czuję, że na przykład o kurczę w tym zadaniu, nie wiem co zrobić. 

00:49:22 Szymon Hajderek 

Będę musiał pisać brutto, a coś w ten deseń to jednak trochę tak stres łapie. No bo jednak się chce właśnie tym jakiś tam wynik uzyskać. Tak już się trochę można nastawić, prawda? 

00:49:35 Szymon Hajderek 

No i jak? 

00:49:35 Szymon Hajderek 

Sobie z takim sensem radzę ja osobiście. 

00:49:39 Szymon Hajderek 

Yy, nie mam jakiś takich super sposobów w trakcie konkursu, No po prostu myślę nad zadaniami też się uda. 

00:49:44 Daniel Olkowski 

Nie masz czegoś? Nie ma czegoś takiego, że jak mam Jeszcze raz ręką, to już stres odchodzi. Nie ma. 

00:49:49 Szymon Hajderek 

Nie nie ja tak nie mają, no znaczy w może może najwyżej to jak tam nie wiem powiedzmy, ja się najbardziej stresuję szczerze mówiąc po po konkursie już jak się zastanawiam to czy to na pewno wejdzie na tą setkę? 

00:50:02 Szymon Hajderek 

Czy na pewno będą z tego punktu na 2 etapie, na przykład jak te wyniki nie są osłonięte? Czy uda mi się przejść na tej zasadzie? No to wtedy z tych sposobów na radzenie ze stresem to mogę powiedzieć choćby. 

00:50:14 Szymon Hajderek 

Yy właśnie jakiś wysiłek fizyczne, które pozwala sobie totalnie odskoczyć od tego, czy to pójść, pobiegać, czy to machnąć kilkadziesiąt pompek na raz. 

00:50:23 Daniel Olkowski 

Zająć się czymś innym? 

00:50:24 Szymon Hajderek 

Czytać całości czymś innym po prostu i myślę, że to jest tutaj najlepsze strategia, przynajmniej u mnie tak to wygląda albo tak, a na konkursie po prostu trzeba sobie powiedzieć, że czas się czas się skupić, bo takie stresowanie się to nie ta zawiera. 

00:50:30 Daniel Olkowski 

Po konkursie po konkursie. 

00:50:38 Daniel Olkowski 

Nie pomaga. 

00:50:39 Szymon Hajderek 

No i nie pomaga, no i nie wiem, to zadanie nie wychodzi to przejść do kolejnego. Rozrysować sobie jest nas wyżej, później wrócić. No i na tej. 

00:50:48 Daniel Olkowski 

Jasne, czyli po prostu skupiamy się na zadaniach na tym, żeby je dobrze zrobić. 

00:50:53 Szymon Hajderek 

No albo ewentualnie też zrobić sobie przerwę w trakcie konkursu, bo taka możliwość też jest. Czy to tam pójść coś zjeść na na tych zawodach? 

00:51:00 Szymon Hajderek 

Czy to gdzieś tam przejście w kółko? Parę kółek sobie zrobić na korytarzu? Tak, no bo. No właśnie też też też się lekko. 

00:51:13 Daniel Olkowski 

Nie jasne, no jasne i oczywiście nie myśleć o tym powiem znaczy, no po prostu myśleć o zadaniach nie o jakimś wyniku, o czymkolwiek po prostu zastanowić się na tyle, na ile umiemy rozrysować sobie. 

00:51:24 Daniel Olkowski 

Oczywiście myślę, że o tym też będziemy mówili tutaj w trakcie naszych zajęć także myślę, że tym się również podzielimy, ale, ale myślę, że jeżeli będziemy tak, jak Szymon robić te 3 4 zadanie tygodniowo, jeżeli ileś tych dróg rozpoznamy, to ten stres nas. 

00:51:44 Daniel Olkowski 

Naturalnie zejdzie tak naturalnie zejdzie, bo w końcu te zadania, które będziemy robić. 

00:51:49 Daniel Olkowski 

Daj Boże na tym 2 etapie. Czy jeszcze bardziej daj Boże na tym 3 etapie. No to oczywiście już te ścieżki będą w pewnym sensie rozpoznane, a jeżeli nie to tak jak Szymon powiedział, po prostu trzeba napisać Buta i już, ale o tym oczywiście jak najbardziej będziemy mówić jeszcze. 

00:52:10 Daniel Olkowski 

No dokładnie tak. 

00:52:12 Daniel Olkowski 

Mm, no właśnie. 

00:52:15 Daniel Olkowski 

Szymonie, my zaczynamy. 

00:52:19 Daniel Olkowski 

Za tydzień zaczynamy we wtorek. 

00:52:24 Daniel Olkowski 

Dokładnie 20 Września, prawda? Dobrze mówię. We wtorek, 20 Września zaczynamy nasze pierwsze zajęcia. 

00:52:30 Szymon Hajderek 

Dobrze, Wszystko się zgadza. 

00:52:35 Daniel Olkowski 

Czy coś trzeba przygotować, czy coś czegoś się trzeba nauczyć przed naszymi zajęciami? 

00:52:44 Szymon Hajderek 

No myślę, że trzeba przygotować się mentalnie na myślenie. 

00:52:49 Szymon Hajderek 

I to tyle, bo myślę, że jeżeli ktoś przyjdzie i. 

00:52:56 Szymon Hajderek 

Po prostu będzie gotowy do próby wymyślenia jakiś tam różnych pomysłów po kolei coraz to lepszych. To się na pewno odnajdzie i to tyle z tego co trzeba. 

00:53:06 Szymon Hajderek 

No wiadomo, że tutaj jakieś tam podstawy programowania by się przydały, no ale najczęściej nazwijmy to teoretyczne, gdzie po p. 

00:53:15 Szymon Hajderek 

Wymyślamy ten sposób na rozwiązanie. To absolutnie niezbędne nie jest i dopiero potem EE przyda się to przy implementacji, którą jednak można też sobie jakoś tam to własnym zakresie spróbować zrozumieć, ale też na pewno zostanie wytłumaczona. 

00:53:30 Daniel Olkowski 

Ogarnąć po prostu. No jasne, czyli mówisz, że. 

00:53:35 Daniel Olkowski 

Zachęcasz wszystkich do tego, żeby przyjść za tydzień. 

00:53:39 Daniel Olkowski 

Yy, że nic nie trzeba umieć. Rzecz jedyna rzecz, którą trzeba mieć, to otwarty umysł. Tak? 

00:53:48 Daniel Olkowski 

No i chęć takiego odkrywania, poznawania taką ciekawość i tyle. 

00:53:54 Szymon Hajderek 

Tak myślę, tak. 

00:53:56 Daniel Olkowski 

Super no dobrze, no to jesteśmy na tych pierwszych zajęciach. Jasne wiadomo, że tutaj więcej wtedy czerpiemy. Mamy też swoje pomysły, być może dobre, być może niedobre. 

00:54:10 Daniel Olkowski 

No i. 

00:54:12 Daniel Olkowski 

Jesteśmy na 2 na 3 na 4 zajęciach. 

00:54:16 Daniel Olkowski 

Po, kiedy? Kiedy zobaczymy jakby taki taki efekt tego, że rzeczywiście już coś sami potrafimy jak, kiedy, kiedy czy czy czy po prostu to będzie tak powolutku i nie nie spostrzeżemy się, czy raczej będzie taki moment, że jak spojrzymy za siebie, to zobaczymy, że już jesteśmy daleko. 

00:54:37 Szymon Hajderek 

No, myślę, że to po prostu zależy od osoby konkretnej, tak jak to jaki temat tam styl pracy jak jak kto patrzy za siebie, jak kto sprawdza te swoje wyniki, jak kto po prostu się nad tym skupia? No bo. 

00:54:52 Szymon Hajderek 

Yy Progres po prostu jakiś tam będzie, jeżeli będziemy systematycznie do zdania robili, będziemy cały czas tam parli do przodu. No to po prostu. 

00:55:02 Szymon Hajderek 

Na pewno. 

00:55:04 Szymon Hajderek 

Będziemy coraz lepsi, no ale yy jak ta w pewnym momencie sobie popatrzymy za siebie, no to na pewno zobaczymy, że jest spora różnica jak w dowolnym momencie spojrzymy dzień wstecz no to wiadomo, że jakieś tam gigantycznej różnicy może nie być tak no bo to po prostu systematyczność i i włożony czas to tyle. 

00:55:24 Szymon Hajderek 

Nie potrzeba. 

00:55:26 Daniel Olkowski 

No dokładnie. No dobrze, to będziemy na tych zajęciach. Na tych pierwszych mamy otwarty umysł, jeszcze nic nie umiemy. 

00:55:33 Daniel Olkowski 

To jest jasne, ale te zajęcie się skończy. Powiedzmy zakończą prawda? No zrobimy jakieś zadanie, napiszemy kod no i następne zadania będą za tydzień co byś radził, co trzeba robić w takim tygodniu pomiędzy naszymi w corkami, kiedy przygotowujemy się do tych olimpiad wtorek wtorek? 

00:55:53 Szymon Hajderek 

To po pierwsze, jeśli czegoś się nie zrozumiało, to won. 

00:55:59 Szymon Hajderek 

Radzę sobie jeszcze samemu pomyśleć tak, jak już przed tym mówiłem, jakoś tam spróbować cię kawałki, które rozumiemy poskładać w całość i być może. 

00:56:06 Szymon Hajderek 

Coś się uda. 

00:56:07 Szymon Hajderek 

No a 2 rzecz no to yy pomyśleć sobie nad jakimiś tam innymi zadaniami, które zapewne się pojawią w pracy domowej. No tam wczoraj tak. 

00:56:19 Szymon Hajderek 

Albo jakimiś jeszcze z innych miejsc po prostu rozwiązywać jakieś zadania, albo na przykład nie wiem znaleźć sobie. 

00:56:27 Szymon Hajderek 

Też się tak czasami zdarza, że widzę jakieś zadanie. 

00:56:31 Szymon Hajderek 

I sobie trochę tam brzmieniem jego treść i próbuję jakoś tam wymyślić takie zmienione zdanie. No i to też naprawdę bardzo fajna sprawa jest tylko, że no problem taki, że ciężko jest zweryfikować poprawność swojego rozumowania i wyników, ale po prostu warto sobie kolejne zadania po rozwiązywać, pomyśleć. 

00:56:50 Szymon Hajderek 

No i pewnie też, jeżeli będzie taka opcja, to tak pamiętam było, gdy ja byłem uczestnikiem, zajrzeć sobie do tego zadania system pnego wtorku i też może jakoś tak. 

00:57:01 Szymon Hajderek 

Pomyśleć, wejrzeć sobie w tą treść i. 

00:57:04 Szymon Hajderek 

Zobaczyć, czy czy jakiś pomysł jest tak, ale to raczej tam chwilę przed tym wtorkiem z tego co. 

00:57:09 Daniel Olkowski 

Pamiętam się pojawia dokładnie tak, no myślę, że tutaj też u nas ten. 

00:57:14 Szymon Hajderek 

I właśnie też na Facebooku quizy zawsze tam były takie rzeczy, to też bardzo dobrze. 

00:57:21 Daniel Olkowski 

Pomagają, prawda? Pomagają w tym ja bym zwrócił uwagę na to, co Szymon powiedział, że. 

00:57:27 Daniel Olkowski 

Po rozwiązywać, co nie oznacza, że musimy rozwiązać to zadanie Jeszcze raz tutaj trzeba podkreślić. Liczy się, że ten czas, który sami myślimy nad tym zadaniem, który sami próbujemy rozwiązać wszystkie wnioski, do których sami dochodzimy, nie do końca jest ważne. 

00:57:43 Daniel Olkowski 

Czy my rozwiążemy to zadanie czy nie? Ważne jakie sprawdzimy te ścieżki, ważne jak będziemy sami próbowali, ewentualnie później jeszcze ten program napisać, ale szczególnie ta pierwsza część nasze pomysły, nasze rozwiązania, ścieżki, które odkrywamy. 

00:57:57 Daniel Olkowski 

Yy, które być może w tym zadaniu się akurat nie sprawdzą, ale w innym już będziemy mieli gotowe, a być może na konkursie do nas wtedy przyjdą. 

00:58:03 Daniel Olkowski 

Prawda? Jako właśnie ten handicap jako ten bonus, jako właśnie ta odpłata za te nasze, za tą naszą pasję, której się poświęcamy, więc chodzi o to, żeby rozwiązywać te zadania. 

00:58:15 Daniel Olkowski 

On, czy je rozwiążemy czy nie? Oczywiście lepiej, jeśli tak, ale to nie do końca jest aż tak strasznie ważne. 

00:58:22 Daniel Olkowski 

No dobrze, szymonie bardzo ci dziękuję za czas. 

00:58:27 Daniel Olkowski 

Za tą naszą dzisiejszą rozmowę. Mam nadzieję, że zachęciliśmy wszystkich do olimpiady. Zachęciliśmy wszystkich do tej pasji informatycznej. 

00:58:37 Szymon Hajderek 

Coś mi tutaj wideo widzę, padło. 

00:58:39 Daniel Olkowski 

No troszkę wideo, ale są wyraźnie informacja, wyraźnie informacja, że kończymy. Ja też się zapatrzyłem na to wideo także dziękuję serdecznie za czas tu jakieś. Czy chciałbyś do nas wszystkich? Takie ostatnie zdanie powiedzieć na sam koniec. 

00:58:55 Szymon Hajderek 

Może muszę przedostatnią potem widziałem 2 pytania się pojawiły, na które bym odpowiedział. 

00:59:00 Daniel Olkowski 

A to Przepraszam, bo ja nie widzę tych pytań. To może coś u mnie jest właśnie. 

00:59:02 Szymon Hajderek 

Tak tak tak po pierwsze a a nawet 3 pytania po pierwsze to było czy jest sens używać paytona na oj tak? 

00:59:10 Szymon Hajderek 

I ja bym powiedział, że pani ten jest super językiem, który no na pewno warto znać i warto używać w różnych rzeczach, ale akurat myślę, że na olimpiadę nie jest to idealne rozwiązanie, no bo nie są po prostu. 

00:59:25 Szymon Hajderek 

No naprawdę chyba stukrotnie, czy coś takiego wolniejszy od prasa wielokrotnie w każdym razie i roz. 

00:59:32 Szymon Hajderek 

Nawet genialnie napisane w pythonie może po prostu nie być wystarczające, aby uzyskać wynik 100%. No i to trochę dyskwalifikuje. Myślę bo nauczenie sieci plus Plusa po prostu tutaj lepsze możliwości o tak. 

00:59:47 Szymon Hajderek 

2 pytanko to było od Piotra? Czyli na jakim poziomie będą te zajęcia, które ja będę prowadził? No i to będzie olimpiada od podstaw, czyli właśnie tak jak już było powiedziane. 

00:59:59 Szymon Hajderek 

Nie trzeba nic na początku szczególnego umieć i po prostu kolejne jakieś tam algorytmy będą omawiane przeze mnie, jak i tutaj pozostałych prowadzących. 

01:00:08 Szymon Hajderek 

No i ostatnia rzecz czyli yy czy można? A czy można uzyskać pomoc zainstalowane środowiska programistycznego? No i. 

01:00:19 Szymon Hajderek 

Powiedziałbym po prostu, że Yy polecam od siebie osobiście w studiu COD ta discordzie zawsze się można. Oczywiście ze mną skontaktować. 

01:00:28 Szymon Hajderek 

To ja tam mogę podlinkować jakieś tam moje, nazwijmy to ustawienia i tak dalej jak których ja używam jakieś tam ewentualnie skrypty do testowania. Takie rzeczy więc jak najbardziej można na discordzie Jestem hider to może napiszę na czacie. 

01:00:51 Daniel Olkowski 

Ja tylko. 

01:00:51 Szymon Hajderek 

No i jeszcze jedno pytanko. 

01:00:52 Daniel Olkowski 

Ja tylko uzupełnię tutaj szymonie, że oczywiście, jeżeli ktoś ma ochotę, to jak najbardziej są tutaj różne środowiska, które lokalnie można zainstalować zce plus plusami. 

01:01:01 Daniel Olkowski 

Oczywiście ten kod będziemy pisali w C plus plus, ale tak jak powiedziałeś, jeżeli ktoś będzie chciał napisać w betonie, no to o naszym omówieniu czy na podstawie tego kodu też będzie mógł napisać, nie ma problemu. Jeżeli jednak woli mimo Wszystko paytona. 

01:01:13 Daniel Olkowski 

Natomiast właśnie odpowiadając wprost, jeśli ktoś ma ochotę zainstalować sobie to środowisko u siebie, proszę, ale można też korzystać z tutaj kompilatorów takich onlinowych przez przeglądarkę. 

01:01:26 Daniel Olkowski 

Tutaj ten, który my będziemy używali na poniedziałkowych zajęciach, to będzie idea one COM idę one.com, więc można też z online nowych tutaj kompilatorów jak najbardziej korzystać. 

01:01:38 Szymon Hajderek 

No i ostatnie pytanie to było, jak aktualnie się przygotowuje do olimpiady informatycznej. No i przygotowuję się nie inaczej niż dotychczas się po prostu rozwiązuje zadania staram się, by były one coraz trudniejsze. 

01:01:49 Szymon Hajderek 

No przy okazji jakieś tam akurat my się po prostu poznaje tak, no bo są po prostu potrzebne. Teraz bardziej skomplikowane. No i. 

01:02:00 Szymon Hajderek 

Kto wie, może w tym roku się uda ten tytuł finalisty uzyskać taką mam cichą nadzieję. No ale wiadomo, że zawsze gdzieś tam coś może. Nie powinniśmy też, no troszkę na to już liczę, ale zobaczymy i po prostu rozwiązywanie. 

01:02:16 Szymon Hajderek 

Dostosowanych w miarę do poziomu lub trochę ponad ten poziom jest my się najlepszą opcją. 

01:02:22 Daniel Olkowski 

Dokładnie tak tutaj oczywiście robimy to dla pasji. 

01:02:26 Daniel Olkowski 

Chcemy oczywiście olimpiada nas motywuje, to jest jasna sprawa i z pokorą tutaj podchodzimy do konkursu, do tego co on nam przyniesie. 

01:02:36 Daniel Olkowski 

To były, rozumiem, bo ja właśnie wiesz, co powiem ci szymonie tutaj akurat czatu nie widzę, nie wiem dlaczego, ale czatu nie widzę to już nieważne. Rozumiem, że już wszystkie pytania z czatu wyczerpaliśmy. 

01:02:46 Szymon Hajderek 

Tak wszystkie pytania już zostały odpowiedziane, może nie z opóźnieniem, ale mam nadzieję, że jeszcze. 

01:02:54 Szymon Hajderek 

Tutaj byli obecni ci, którym odpowiadałem, no już więcej, gdy nie widziałem. 

01:03:00 Daniel Olkowski 

Szymonie czy? 

01:03:02 Daniel Olkowski 

Słowo tutaj na koniec. 

01:03:05 Szymon Hajderek 

No to jedyne co mogę powiedzieć, to, że zachęca do tych zajęć w dowolnej grupie, tak naprawdę po prostu wiele się można nauczyć tak samo zachęcam to choćby próby startu w tej olimpiadzie. Jeżeli kogoś to interesuje. No i. 

01:03:19 Daniel Olkowski 

Przygoda, przed nami przygoda przed. 

01:03:19 Szymon Hajderek 

Dla zainteresowanych także nami dokładnie i dla zainteresowanych do zobaczenia za tydzień, które tyle mogę powiedzieć od siebie. 

01:03:28 Daniel Olkowski 

Dziękujemy serdecznie zapraszamy za tydzień do usłyszenia. 

01:03:33 Szymon Hajderek 

Do widzenia. 

 

Nie dodano jeszcze komentarza, rozpocznij dyskusję pierwszy.

Dodaj komentarz